Здійснення повноважень голови під час перебування його у відрядженні або у відпустці: відповіді на запитання представників ОМС

Запитання: Хто здійснює повноваження сільського/селищного/міського голови під час перебування його у відпустці? Хто має право підпису розпоряджень сільського/селищного/міського голови у випадку його тимчасової відсутності та чи можна у таких розпорядженнях вказувати “в.о. голови”?

Відповідь:

Щодо тимчасового здійснення повноважень сільського/селищного/міського голови

Згідно з частинами першою та третьою статті 12 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (далі - Закон “Про МСУ”) сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою відповідної територіальної громади. Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.

Частиною другою статті 42 Закону “Про МСУ” закріплено, що у разі:

і) звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв'язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті,




 

повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради

Крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з дати дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до дати початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах.

іі) неможливості здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень

 

Варто звернути увагу, що зазначена норма Закону визначає настання правових наслідків залежно від:

і) постійної (наприклад, дострокового припинення повноважень, смерті) відсутності сільського/селищного/міського голови;

іі) тимчасової неможливості здійснення своїх повноважень (наприклад, відпустка, тимчасова непрацездатність, мобілізація, відрядження, відсторонення від посади тощо) сільським/селищним/міським головою.

Довідково: Підстави, імовірні випадки неможливості здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень зазначено у роз’ясненні Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування стосовно деяких питань здійснення повноважень сільських, селищних, міських голів та формування постійних комісій місцевих рад від 19.06.2013 р. (далі - Роз’яснення Комітету), з яким можна ознайомитися за посиланням: https://komsamovr.rada.gov.ua/documents/reestr_publinf/rozjasnen_k/79660.html). Зокрема, у Роз’ясненні Комітету до випадків неможливості здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень, зокрема, хворобу, відрядження, відпустку, відсторонення від посади

Варто зазначити, що у Роз’ясненні Комітету обсяг повноважень сільського/селищного/міського голови, що можуть здійснюватися секретарем ради, ставиться в пряму залежність від того, чи такі повноваження здійснюються у разі і) неможливості здійснення ним таких повноважень чи іі) постійної його відсутності (вакантності посади).

Комітет прийшов до висновку, що у випадку, коли посада сільського, селищного, міського голови є вакантною, його повноваження в повному обсязі згідно із Законом “Про МСУ” здійснює секретар відповідної ради і тільки у строки визначені цим Законом. В той же час, неможливість здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень (тобто тимчасово) є підставою для здійснення секретарем відповідної ради лише частини повноважень голови, зокрема, щодо скликання сесії ради, ведення її засідання, підписання її рішень.

Довідково: Така позиція Комітету підкріплюється тим, що згідно з частиною шостою статті 46, пунктами 2, 3 частини третьої статті 50 Закону “Про МСУ” у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови або неможливості його скликати сесію ради вона скликається секретарем сільської, селищної, міської ради.

У цих випадках сесія скликається секретарем ради: якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою у строки, передбачені цим Законом; якщо сільський, селищний, міський голова без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою статті 46 Закону “Про “МСУ”.

Секретар сільської, селищної, міської ради у випадках, передбачених частиною шостою статті 46 цього Закону, скликає сесії ради, веде засідання ради та підписує її рішення.

Вищенаведені положення Закону “Про МСУ” визначають факт неможливості здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень щодо скликання сесії ради, що встановлюється у зв’язку із пропущенням визначеного строку її скликання, та обсяг його повноважень, які можуть здійснюватися у цьому випадку секретарем відповідної ради.

Крім того, тимчасова непрацездатність, відпустка, відрядження тощо сільського/селищного/міського голови є обставинами, що унеможливлюють здійснення ним повноважень, а тому відповідно до частини другої статті 42 Закону “Про МСУ” їх повинен здійснювати секретар відповідної ради, окрім повноважень, пов’язаних з представницьким характером посади сільського, селищного, міського голови (представлення територіальної громади у відносинах з органами державної влдаи тощо), а також повноважень, реалізація яких прямо закріплена законом за іншими посадовими особами. Так, наприклад, статтею 53 Закону “Про МСУ” передбачено, що заступник сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради скликає засідання виконавчого комітету відповідної ради у разі відсутності голови чи неможливості здійснення ним цієї функції. Отже, у разі відсутності сільського, селищного, міського голови чи неможливості скликання ним засідання виконавчого комітету відповідної ради – цю функцію здійснює його заступник з питань діяльності виконавчих органів ради.

Довідково: Щодо повноважень, пов’язаних з представницьким характером посади сільського, селищного, міського голови, наведено в рішенні Конституційного Суду України від 06.07.1999 р. № 7-рп (справа про сумісництво посад народного депутата України і міського голови).

Головною об’єднуючою ознакою випадків неможливості здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень є їх тимчасовість, обмеженість на період певних обставин. Здійснення замість тимчасово відсутнього сільського, селищного, міського голови його повноважень іншою посадовою особою обумовлюється необхідністю реалізації тих чи інших дій для забезпечення функціонування органів місцевого самоврядування та недопущення порушення прав і законних інтересів територіальної громади.

Закон “Про МСУ” не забезпечує системного підходу щодо врегулювання питання здійснення повноважень сільського, селищного, міського голови у разі неможливості ним їх реалізації, не визначає чітко обсягу та суб’єкта їх здійснення, що призводить до неоднозначного розуміння і застосування його положень.

У Роз’ясненні Комітету з цього приводу зазначено, що конкретизація випадків неможливості здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень, до законодавчого врегулювання цього питання, може бути визначена регламентом відповідної ради. Так, регламент сільської, селищної, міської ради може деталізувати випадки, процедуру й умови виконання повноважень сільського, селищного, міського голови секретарем відповідної ради і заступником відповідного голови з питань діяльності виконавчих органів. Крім того в Роз’ясненні зазначено, що деталізація визначення в регламенті місцевої ради окремих випадків здійснення секретарем відповідної ради повноважень сільського, селищного, міського голови, що стосуються діяльності ради, зокрема, організації роботи ради, скликання сесії ради, формування її порядку денного, ведення засідань ради, підписання її рішень, є цілком можливою і обґрунтованою.

Щодо права підпису розпоряджень сільського/селищного/міського голови у випадку його тимчасової відсутності та зазначення назви посади підписанта

Важливо! Законодавство України не визначає правового статусу “в.о. сільського/селищного/міського голови” і не оперує цим поняттям. Посада сільського/селищного/міського голови є виборною, вступ на яку передбачається лише шляхом обрання відповідного суб’єкта на місцевих виборах. В передбачених Законом “Про МСУ” випадках повноваження сільського/селищного/міського голови здійснює визначена цим Законом посадова особа.

Як зазначалося вище, у випадку постійної відсутності голови (наприклад, дострокове припинення повноважень тощо) його повноваження у повному обсязі здійснюються секретарем відповідної місцевої ради до дати набуття повноважень новообраним головою; у випадку тимчасової відсутності голови (відрядження, відпустка тощо) його повноваження щодо організації діяльності місцевої ради (скликання сесії, голосування на засіданні, підписання рішень ради тощо) здійснюються секретарем місцевої ради, а щодо організації діяльності виконавчого комітету та виконавчих органів ради - заступником голови з питань діяльності виконавчих органів ради.

Згідно з пунктом 20 частини четвертої статті 42, частини восьмої статті 59 Закону “Про МСУ” передбачено, що сільський, селищний, міський голова в межах своїх повноважень видає розпорядження. Водночас, законодавство не визначає порядку і суб’єктів підписання розпоряджень сільського/селищного/міського голови у разі тимчасової його відсутності.

Тож, ураховуючи зазначене (положення частини другої статті 42, частини шостої статті 46, пунктів 2,3 частини третьої статті 50, статті 53 Закону “Про МСУ”, зміст Роз’яснення Комітету), можна дійти висновку, що у разі перебування сільського/селищного/міського голови, зокрема, у відпустці та важливої потреби реалізувати те чи інше повноваження із забезпечення життєдіяльності територіальної громади шляхом прийняття відповідного рішення місцевою радою, розпорядження, наприклад, щодо скликання сесії місцевої ради підписується секретарем такої ради. З реалізації ж інших повноважень сільського/селищного/міського голови, зокрема щодо організації діяльності виконавчого комітету ради - розпорядження підписуються відповідним заступником голови з питань діяльності виконавчих органів ради згідно з розподілом повноважень. При цьому, в розпорядженні зазначається назва тієї посади, яку обіймає особа, яка підписує розпорядження.

Довідково: Відповідно до пункту 10) глави 8 розділу II Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін’юсту від 18.06.2015 р. № 1000/5, у разі відсутності посадової особи, назва посади, прізвище, власне ім’я якої зазначено на проекті документа, його підписує особа, яка виконує її обов’язки, або її заступник. У такому разі обов’язково зазначаються фактична посада, власне ім’я, прізвище особи, яка підписала документ. При цьому виправлення вносять рукописним або машинописним способом, якщо документ неможливо передрукувати. Не допускається під час підписання документа ставити прийменник «За» чи правобічну похилу риску перед назвою посади.

Довідково: Додавання до назви посади керівника установи або самостійного структурного підрозділу слів «Виконуючий обов’язки» або «В.о.» здійснюється на підставі розпорядчого документа (у випадку прийняття розпорядчого документа щодо покладання на певний період часу виконання обов'язків керівника на іншу посадову особу). Тобто, у разі заміщення посадової особи за розпорядженням до найменування посади додаються символи “В. о.”.

Зазначені випадки та підстави щодо підписантів розпоряджень сільського/селищного/міського голови у разі його тимчасової відсутності доцільно прописати у регламенті відповідної ради. Крім регламенту ради, ці питання доцільно врегулювати в розпорядженні сільського/селищного/міського голови про розподіл обов’язків між сільським/селищним/міським головою, його заступниками, секретарем ради та керуючим справами (секретарем) виконавчого комітету ради, як такому, що визначає порядок взаємозаміни на час відсутності вказаних посадових осіб.

Довідково: Відповідно до пункту 48) Типової інструкції з діловодства в міністерствах, інших центральних та місцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 р. № 55 (рекомендованої до застосування органам місцевого самоврядування) посадові особи підписують документи в межах своїх повноважень, визначених актами законодавства, іншими нормативно-правовими актами відповідно до Інструкції з діловодства в електронній формі та інструкції з діловодства установи. Порядок підписання документів іншими особами у разі відсутності керівника установи та посадових осіб, які уповноважені їх підписувати, визначається наказом (розпорядженням) керівника установи.

* за матеріалами сайту "Децентралізація"

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...