Громадам потрібна ефективна мережа закладів освіти. Як провести громадське обговорення оптимізації мережі в умовах воєнного стану?

Однією з найпоширеніших проблем на українських теренах, з якою зіткнулися органи місцевого самоврядування, є фінансування малокомплектних шкіл, що переважно розташовані в сільській місцевості.

У них найвищий рівень витрат в перерахунку на одного учня, а якість наданих послуг, на жаль, нижча за якість у повнокомплектних школах. Тому цілком справедливо зазначити, що побудова оптимальної мережі освітніх закладів потрібна громадам, оскільки це дозволить не лише підвищити якість послуг, а також й оптимізувати відповідні бюджетні витрати.

Війна негативно впливає на якість освіти. Не всі заклади освіти змогли продовжити навчання після початку повномасштабної агресії рф. Це зумовлено низкою чинників: руйнуваннями й пошкодженнями приміщень (станом на 30.12.2022 року 3098 закладів освіти постраждали від бомбардувань та обстрілів 438 з них зруйновано повністю), окупацією, активними бойовими діями, ракетними обстрілами, переорієнтацією закладів освіти на пункти соціально-гуманітарної допомоги для внутрішньо переміщених осіб тощо.

Якщо врахувати зазначене вище та зменшення видатків, існує необхідність проведення заходів, пов’язаних з оптимізацією мережі закладів загальної середньої освіти з метою забезпечення продовження освітнього процесу та необхідністю підвищення якості освітніх послуг.

Іншим чинником, що впливає на необхідність оптимізації мережі закладів освіти, є зміни демографічної ситуації, що формують потребу у проведенні оптимізації. Через міграційні процеси та руйнування закладів освіти існують об’єктивні причини для проведення оптимізації мережі (реорганізації, створення філії та опорних закладів). Прикладом може слугувати той факт, коли діти кількох шкіл мають можливість офлайн (або за змішаною формою) навчатись в одному з незруйнованих закладів освіти.

Нормами ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» передбачено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники). Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.

Так, з 1 вересня 2027 року, для започаткування та проведення освітньої діяльності комунального ліцею засновник має забезпечити відповідність такого закладу освіти вимогам, що визначені Законом України «Про повну загальну середню освіту», положенням про ліцей та ліцензійними умовами. Зокрема це передбачає, що не пізніше 1 вересня 2027 року ліцей має забезпечити функціонування не менше двох класів за трьома профілями навчання на рівні профільної середньої освіти (протягом 10-12 років навчання учнів).

Враховуючи, що до 1 вересня обласні ради мають затвердити мережу ліцеїв, постає питання строків відведених законодавцями на реорганізацію мережі ЗЗСО, що в контексті діючих норм громадського обговорення (1 рік) суттєво звужує можливості для таких дій з боку засновників (ОМС).

Законодавство України чітко визначає, що у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.

Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти в сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника, що оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення (ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

Проте сьогодні, саме під час дії правового режиму воєнного стану, термін громадського обговорення тривалістю у 1 рік є надто великими і таким, який насправді не впливає на якість самого обговорення. Крім того, певні категорії закладів освіти (особливо в громадах на деокупованих територіях) вже сьогодні мають потребу в реорганізації мережі.

Експертами Проєкту DECIDE були розроблені відповідні пропозиції щодо змін до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації та формування мережі закладів загальної середньої освіти» 1658-IX від 15.07.2021. 

Попонується наступне: на період дії правового режиму воєнного скоротити термін проведення громадського обговорення з 1 року до періоду не менше 2-х тижнів, який передбачено постановою КМУ від 03.11.2010 №996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики».

Вважаємо, що реалізація даних змін дозволить ОМС швидко та своєчасно приймати рішення, пов’язані із належним забезпеченням якісною освітою школярів, та вживати заходів щодо оптимізації шкільної мережі.

* за матеріалами сайту "Децентралізація"

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...