Верховна Рада України
Кабінет Міністрів України
З В Е Р Н Е Н Н Я
Загальних зборів Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області
Ми, учасники Загальних зборів Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області, яка об'єднує 96 % місцевих рад регіону, підтримуємо зусилля Президента України, Верховної Ради України та Уряду України щодо забезпечення комплексу невідкладних заходів, спрямованих на запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби «COVID-19» та забезпечення їх фінансовими ресурсами.
Разом із тим, з огляду на прийняття низки нормативно-правових актів, висловлюємо своє занепокоєння з приводу негативного впливу деяких законодавчих норм на місцеві бюджети, а саме їхнє розбалансування через втрату значних фінансових ресурсів.
Так, Законами України № 533-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби «COVID-19»" та № 540-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби «COVID-19»" було запроваджено "податкові канікули" та відтермінування по сплаті місцевих податків. За результатами аналізу, втрати місцевих бюджетів від "податкових канікул" по податку на доходи фізичних осіб, платі за землю і податку на нерухомість прогнозуються в середньому на рівні 3-5 % доходів загального фонду. В цілому втрати місцевих бюджетів Харківської області можуть скласти близько 2,5 млрд гривень.
Місцеві бюджети втратили також значну частину фінансового ресурсу у зв'язку із частковим скороченням видатків державного бюджету на фінансування окремих бюджетних програм у вигляді цільових субвенцій.
Та незважаючи на таку обмеженість фінансового ресурсу, органи місцевого самоврядування долучилися до фінансування заходів, пов'язаних із запобіганням виникненню і протидією поширенню коронавірусної хвороби «COVID-19».
Разом із цим, в умовах надзвичайної ситуації залишається проблемним питання забезпеченості фінансовим ресурсом закладів охорони здоров'я, які з 01 квітня 2020 року перейшли на фінансування за договорами з НСЗУ.
Для укладання зазначених договорів необхідно забезпечити такі заклади медичним та іншим спеціалізованим обладнанням і устаткуванням, комп'ютерним обладнанням із відповідним програмним забезпеченням, що потребує значних обсягів фінансування з місцевих бюджетів. Тарифи на гарантовані послуги також вимагають дофінансування з місцевого бюджету.
Відсутність достатніх обсягів фінансового ресурсу окремих місцевих бюджетів створює величезні проблеми стосовно переходу медичних закладів на нову форму фінансування.
Також постановою КМУ № 246 від 23.03. 2020 передбачено, що на період здійснення заходів із подолання коронавірусу та до моменту їх завершення медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з надання медичних послуг хворим на коронавірусне захворювання, встановлено додаткові доплати до заробітної плати у розмірі до 300 відсотків. Джерелами таких додаткових виплат визначено кошти Державного бюджету (що підтверджено внесеними змінами до Закону про Державний бюджет на 2020 рік (закон № 553 від 13.04.2020)) та кошти Національної служби здоров'я України.
Але, на превеликий жаль, станом на 29.04.2020 медичні та інші працівники не отримали додаткові доплати у зв'язку з тим, що залишається не затвердженим і не доведеним на місця Порядок нарахування цих доплат.
Зважаючи на викладене вище, з метою недопущення подальших втрат доходів місцевих бюджетів та повного їхнього розбалансування, учасники Загальних зборів Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області пропонують:
- Відхилити законопроєкти, що передбачають внесення змін до основних законодавчих актів стосовно бюджетоутворюючих податків місцевих бюджетів, а саме:
- проєкт Закону України № 3302 "Про внесення змін до розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України щодо встановлення принципу "4-7" на період карантину для працюючого населення";
- проєкт Закону України № 3302-1 "Про внесення зміни до підрозділу 1 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України щодо часткового звільнення від оподаткування доходів працівників на період дії карантину" та щодо звільнення від оподаткування доходів у розмірі мінімальної заробітної плати;
- проєкти Законів України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної підтримки осіб, що постраждали внаслідок епідемії коронавірусної хвороби «COVID-19»" за № 3311 та № 3311-1 в частині встановлення прогресивної шкали оподаткування.
Вказані законопроєкти суперечать ст. 142 Конституції України (щодо компенсації державою витрат органів місцевого самоврядування, які виникли внаслідок рішень органів державної влади) та не визначають джерела покриття додаткових видатків місцевих бюджетів.
- Ініціювати внесення змін до Порядку використання коштів Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою «COVID-19» та доповнити напрямок витрачання – відновлення видатків державного бюджету (включаючи трансферти місцевим бюджетам) – додатковою дотацією місцевим бюджетам на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою пільг відповідно до Закону України № 533-ІХ та № 540-ІХ.
- Терміново вирішити питання щодо Порядку нарахування і виплати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з надання медичних послуг хворим на коронавірусне захворювання, доплат до заробітної плати у розмірі до 300 відсотків.
В умовах надзвичайної ситуації в країні органи місцевого самоврядування Харківської області і надалі вживатимуть усіх можливих заходів щодо концентрації зусиль і фінансових ресурсів для вирішення нагальних потреб мешканців громад та сподіваються на підтримку органів державної влади для недопущення розбалансування місцевих бюджетів області.