Як місцева влада може допомогти бізнесу: інструменти фінансової підтримки

Бізнес відіграє основну роль в економіці України, адже забезпечує робочі місця та є важливим джерелом надходжень до бюджету. Дослідження показують, що дві третини малого та середнього бізнесу припинили або суттєво скоротили свою роботу.

Для підтримки діючого бізнесу та створення нового працюють механізми підтримки на державному та обласному рівнях. Громади також мають інструменти підтримки бізнесу, розвиток якого допоможе наповнити бюджет та допомогти громаді впоратися з викликами. Програма USAID DOBRE зібрала приклади, які можуть бути корисними органам місцевого самоврядування.

 Як повномасштабна війна вплинула на бізнес в Україні?

 Через повномасштабну війну бізнес зазнав небачених раніше збитків. За результатами “Дослідження стану бізнесу в Україні”, що проводилось у грудні 2023 – січні 2024 року, можна зробити висновок, що дві третини українського малого і середнього бізнесу вимушено припинили або частково припинили свою роботу під час війни. Найбільше постраждали бізнеси з південних та східних областей України, однак і інші відчули на собі негативний вплив війни. Лише близько 10% представників бізнесу заявили про те, що не мали фінансових втрат через війну.

Усе це дуже негативно вплинуло на фінансовий стан бізнесу в Україні. Станом на кінець 2023 року, 78,1% бізнесу оцінює свій стан як поганий або задовільний (до повномасштабної війни таких було 22,1%), 20% бізнесу оцінює свій фінансовий стан як добрий (59,7% було раніше) і лише 1,9% бізнесу оцінює свій фінансовий стан як відмінний (до повномасштабної війни таких було 18%).

Відсутність достатнього капіталу є важливою перешкодою, яка заважає бізнесу відновлюватися. Ця перешкода є 5-ю у списку із понад 20-ти варіантів перешкод, які не дозволяють бізнесу повноцінно відновити свою роботу через війну, і про неї заявляє 33% опитаних представників бізнесу.

 Які інструменти для стимулювання підприємництва дає держава?

 У 2022 році для підтримки бізнесу для покращення його розвитку і зменшення негативного впливу війни на державному рівні було впроваджено декілька програм підтримки. Найвідомішою є державна грантова програма “єРобота”, в межах якої можна отримати фінансову підтримку на створення або розвиток: власного бізнесу; садівництва, ягідництва та виноградарства; тепличного господарства; а також гранти учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їхніх сімей.

 Як підтримує бізнес обласна влада: приклад Львівської області

 Програми фінансової підтримки бізнесу успішно впроваджуються і на рівні областей. Однією із найбільш комплексних та таких, які мають найбільший набір інструментів фінансової підтримки бізнесу є Програма підвищення конкурентоспроможності Львівської області. Бізнес Львівської області може скористатись такими інструментами фінансової підтримки:

  • Відшкодування відсотків за кредитами.
  • Грант для учасників АТО (ООС), ветеранів війни та їхніх сімей на започаткування власної справи чи розвиток діючого бізнесу.
  • Додатковий грант для учасників АТО (ООС), ветеранів війни та їхніх сімей, які отримали мікрогрант в межах державної програми “єРобота”.
  • Додаткове відшкодування частини відсотків за кредитами шляхом зниження розміру процентної ставки за наданими кредитами в рамках Державної програми “Доступні кредити 5-7-9%”.
  • Ваучер на розвиток бізнесу ветеранів та членів їх сімей.
  • Безповоротна фінансова підтримка на реалізацію стартап-проєктів підприємців-початківців.

 Як місцева влада може підтримати бізнес?

 Органи місцевого самоврядування теж цілком законно можуть надавати фінансову підтримку бізнесу, який працює на її території. Основним законодавчим актом, що регулює питання надання фінансової підтримки бізнесу є Закон України “Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні”. У Законі передбачено, що органи місцевого самоврядування мають право надавати фінансову підтримку бізнесу за рахунок коштів місцевого бюджету (ст. 5, ст. 15, ст. 16) і мають право самостійно визначати види фінансової підтримки крім тих, які заборонені законодавством (ст. 16). Законом також передбачено, що фінансова підтримка бізнесу може надаватися, якщо вона передбачена відповідною місцевою програмою, якою визначено механізм надання цієї підтримки (ст. 12).

Програма USAID DOBRE зібрала приклади інструментів фінансової підтримки бізнесу, які можуть використовувати органи місцевого самоврядування:

  1. Грант. Цей інструмент передбачає надання бізнесу на конкурсних умовах безповоротної фінансової допомоги на реалізацію бізнес-проєкту. В цьому випадку бізнес спершу отримує кошти, а тоді реалізовує проєкт і звітує.
  2. Ваучер. Цей інструмент передбачає відшкодування бізнесу повної або частини вартості витрачених коштів на реалізацію бізнес-проєкту. Тобто бізнес, який переміг в конкурсі, спершу реалізовує проєкт і звітує, а вже після цього йому може бути повернена частина витрачених коштів.
  3. Відшкодування відсотків за кредитами. Суть цього інструменту полягає у відшкодуванні банку частини відсотків за кредитом, який бізнес отримує на реалізацію бізнес-проєкту.
  4. Поворотна фінансова допомога. Цей інструмент передбачає надання бізнесу фінансової підтримки на реалізацію бізнес-проєкту, яку бізнес впродовж певного періоду повертає частинами.
  5. Відшкодування відсотків за кредитами для учасників державної програми “Доступні кредити 5-7-9%”. Суть цього інструменту полягає в тому, що ОМС відшкодовує банку частину відсотків за кредитом бізнесу, яка не покривається державною програмою “Доступні кредити 5-7-9%”.
  6. Співфінансування бізнес-планів учасників державної грантової програми “єРобота”. Цей інструмент передбачає надання бізнесу співфінансування на реалізацію бізнес-плану, який переміг в конкурсі державної грантової програми “єРобота”.

Детальніше про механізм функціонування кожного з цих інструментів фінансової підтримки бізнесу, а також про їх переваги та недоліки як для ОМС, так і для бізнесу, можна переглянути у таблиці.

 

Завантажити таблицю в форматі PDF

Органи місцевого самоврядування можуть самостійно визначати види фінансової підтримки бізнесу. Основне, щоб вона не була заборонена законодавством та була передбачена відповідною місцевою програмою, у якій визначено механізм надання підтримки.

Відновлення та розвиток бізнесу, допомагає наповнювати бюджети, а громадам ставати спроможнішими.

* за матеріалами сайту "Децентралізація"

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...