Нові обов’язки та можливості ОМС: як вплине закон «Про адміністративну процедуру»

Із набранням чинності Законом «Про адміністративну процедуру» (№2073) органи місцевого самоврядування набувають нових можливостей та обовʼязків, таких як необхідність інформувати особу про можливе негативне рішення, вимоги до оформлення адміністративних актів, можливості примусового виконання рішень тощо.


Про це розповідали експерти під час інформаційної сесії для ОМС: «Новели Закону «Про адміністративну процедуру» (ЗАП): поради для ОМС». Адже вже 15 грудня набирає чинності Закон України «Про адміністративну процедуру» (ЗАП), що передбачає нові правила взаємодії органів влади з громадянами і бізнесом. Відповідно посадові особи ОМС почнуть застосовувати норми ЗАП в своїй діяльності.

Захід проводився Всеукраїнською Асоціацією ОТГ за сприяння СКМУ та Міністерства юстиції України за підтримки проєкту ЄС EU4PAR.

Спікером заходу був Віктор Тимощук, к.ю.н., заступник голови Правління ЦППР, експерт EU4PAR. Модерувала Ірина Кара, експертка платформи Всеукраїнської Асоціації ОТГ «Адміністративні послуги та е-врядування».

Практичними порадами також поділилася Лариса Кочур, керуюча справами виконавчого комітету Березанської міської ради.

Нижче - основні тези, які стануть у нагоді ОМС в роботі за новими правилами, які встановлює ЗАП.

 

Що робити керівнику ОМС

  1. Сформувати організаційний план із чіткими заходами.
  2. Створити групу впровадження, де буде хтось з керівного складу, хто зможе допомагати, консультувати виконавчі органи, структурні підрозділи в питаннях Закону та стежити, щоб ЗАП запрацював у громаді.
  3. Забезпечити навчальну складову. Перші тижні їй має бути приділена особлива увага (знайти корисні матеріали та пройти навчання можна за посиланням).
  4. Переглянути на відповідність нормативно-правові акти.
  5. Працювати з формами та формулярами, зокрема, розробити форми процедурних рішень та адміністративних актів.

Та передусім, як наголошує Віктор Тимощук, кожному керівнику вартує детально розібратися з положеннями ЗАП та зрозуміти, як саме це вплине на їхню роботу.

Важливо розуміти також, що ЗАП – це передусім про процедуру, юридичну сторону справи. Й вплив цього Закону на ОМС залежить від специфіки функцій. Так, до прикладу, якщо ОМС надає більше адмінпослуг й кількість відмов становить близько 2-3%, то й робота ЗАП буде відчутна на 2-3%.

Якщо ж йдеться про інспектування, то, звичайно, вплив буде доволі високий. Узагальнюючи, залежно від того, яких рішень для громадян більше — позитивних чи негативних, – таким і буде “втручання” Закону “Про адміністративну процедуру” в роботу.

Чим більше відмовних або зобов’язальних рішень, тим частіше варто звертатися до положень ЗАПу.

ЗАП спрощує законодавство для громадян та бізнесу, й також для публічних службовців, особливо в ОМС. Цей закон також додає прогнозованості та визначеності й встановлює стандарти належного публічного адміністрування.

 

Цілі та призначення ЗАП

Експерт наголосив, що цей Закон регулює відносини органів виконавчої влади, органів ОМС, їх посадових осіб та інших суб’єктів, котрі здійснюють функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів.

Віктор Тимощук виокремив три основних тези, які відображають суть ЗАП:

  • орієнтація на позитивний результат, навіть якщо це передбачає довший проміжок часу.
  • не можна приймати негативні рішення без участі особи.
  • максимальна збалансованість рішень публічної адміністрації: йдеться про інтереси особи та публічні інтереси.

Як зауважив експерт, серед норм у спеціальних законах, які треба буде змінити та/або застосовувати інакше:

  1. Нереєстрація заяви у разі неповного пакета документів, недоліків заяви;
  2. Відмова у задоволенні заяви на підставі “неповного пакета документів”;
  3. Відмова у задоволенні заяви на підставі виявлення “недостовірних відомостей”;
  4. Обов’язки особи щодо збирання певних довідок, витягів та інших документів, відомостей від одного органу влади для іншого.

 

 

Адже, згідно із положеннями ЗАП, особі не можуть відмовити у прийнятті та реєстрації її заяви. У разі недоліків у поданій заяві, особу мають поінформувати і зазначити чіткий перелік цих недоліків та строки на їх усунення. Дуже важливо, що у цьому разі зберігається і первинна дата звернення.

 

На які сфери не поширюється ЗАП

Віктор Тимощук звернув увагу й на сфери, яких не стосується дія ЗАП:

  • Прийняття нормативно-правових актів
  • Пропозиції, рекомендації громадян (зауваження, петиції)
  • Кримінальне провадження
  • Відносини всередині публічної служби
  • Референдуми, вибори
  • Оскарження процедур публічних закупівель
  • Національну безпеку та оборону, громадянство, притулок, державні нагороди, помилування.

 

Основна термінологія

Віктор Тимощук звернув увагу присутніх на основні терміни, без яких неможливо повноцінно зрозуміти Закон “Про адміністративну процедуру”.

Адміністративний акт (АА). Це рішення або юридично значуща дія індивідуального характеру, прийняте адміністративним органом для вирішення конкретної справи та спрямоване на набуття, зміну, припинення чи реалізацію прав та/або обов’язків окремої особи або групи осіб.

Ознаки АА: індивідуальність, односторонність, сфера публічного адміністрування, зовнішня дія.

Приклади: реєстрація місця проживання, надання дозволу на розміщення реклами, рішення про відведення земельної ділянки, призначення житлової субсидії (через ЦНАП).

Адміністративний орган (АО). Це орган виконавчої влади, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадова особа, інший суб’єкт, який відповідно до закону уповноважений здійснювати функції публічної адміністрації.

Адміністративна справа. Це справа, що стосується публічно-правових відносин щодо забезпечення реалізації права, свободи чи законного інтересу особи та/або виконання нею визначених законом обов’язків, захисту її права, свободи чи законного інтересу, розгляд якої здійснюється адміністративним органом.


Більше корисних матеріалів можна знайти на сайті, присвяченому Закону “Про адміністративну процедуру”.

Науково-практичний коментар до Закону “Про адміністративну процедуру” можна знайти ТУТ.

Онлайн-курс про нову адміністративну процедуру в Україні доступний за посиланням.

Більше роз’яснень та експертних коментарів про адміністративну процедуру читайте у добірці матеріалів.

Також ви маєте змогу долучитися до професійної спільноти в соціальних мережах.

* за матеріалами сайту "Децентралізація"

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...