Ключові пріоритети законодавства щодо реформи децентралізації

У Києві презентували результати досліджень.

Низька мотивація кваліфікованих кадрів для роботи в органах місцевого самоврядування через невисокі посадові оклади; недостатня кількість робочих місць у громаді; недостатня спроможність органів місцевого самоврядування на здійснення власних та делегованих повноважень; неналежне виконання функції щодо адміністрування місцевих податків і зборів податковими органами; нечіткість у розмежуванні повноважень між органами місцевого самоврядування і місцевими органами виконавчої влади; залишення без змін реверсної дотації через сплату військового ПДФО й зміну локацій військових частин – законодавче вирішення цих та інших викликів потребують органи місцевого самоврядування для ефективного виконання їхніх повноважень.

Про це свідчать результати досліджень щодо ключових пріоритетів законодавчого регулювання реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на 2023-2024 роки, проведених громадською організацією «ДЕСПРО» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».

Результати досліджень презентували в Києві 21 серпня.

За словами президента ГО «ДЕСПРО» Оксани Гарнець, презентація результатів вказаних досліджень є підготовчим кроком до Форуму «Децентралізація 2023. Законодавчий порядок денний», який відбудеться 29 серпня.

Оксана Гарнець висловила подяку за тісну співпрацю у проведенні дослідження Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування та Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України. Вона зазначила, що сьогодні презентовано тільки першу частину дослідження. Друга частина дослідження ще триває. Вона проводиться за ініціативи Мінвідновлення і стосується питань відновлення територій.

Дослідження проведено в 2 етапи. Перший - глибинні інтерв’ю, фокус-групи представників органів місцевого самоврядування. Другий – анкетне опитування.

До опитування включили 24 проекти законів, які стосуються діяльності органів місцевого самоврядування з метою визначення їх пріоритетності. В результаті, для підтримки реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, а також децентралізації владних повноважень, представники органів місцевого самоврядування визначили пріоритетними на 2023 такі законодавчі ініціативи:

  • Про зміни до Бюджетного кодексу щодо збільшення частки відрахування ПДФО до місцевих бюджетів
  • Про внесення змін до податкового кодексу України та Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо надання додаткових повноважень органам місцевого самоврядування в частині адміністрування місцевих податків і зборів
  • Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб в період дії воєнного стану
  • Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо децентралізації та розмежування повноважень органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади у зв’язку зі зміною адміністративно-територіального устрою України
  • Про зміни до Податкового кодексу щодо сплати ПДФО і зміни формули горизонтального вирівнювання
  • Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо включення до Державного бюджету Фонду ліквідації наслідків збройної агресії і порядку використання його коштів
  • Загалом, кожен з 24 запропонованих в опитуванні законопроектів отримав від представників органів місцевого самоврядування високий рівень підтримки.

За словами Віталія Безгіна, народного депутата України, голови підкомітету з питань адмінтерустрою та місцевого самоврядування, дуже важливо отримати такий зріз даних проблематики органів місцевого самоврядування і пріоритетності законопроектної роботи напередодні черговою сесії Верховної Ради України. Окремо він прокоментував деякі виклики, які виявило дослідження.

Щодо низької мотивації службовців органів місцевого самоврядування, то, за словами народного депутата, цю проблему покликаний вирішити вже прийнятий Закон “Про службу в органах місцевого самоврядування”. Повноцінно цей Закон запрацює після закінчення в країні воєнного стану.

А у відповідь на побажання місцевого самоврядування збільшити частку ПДФО, яка зараховується до місцевих бюджетів, Віталій Безгін відповів однозначним “ні”. Сьогодні ця частка складає 64% і такою залишиться, оскільки війна в країні змінила пріоритети.

Щодо проблеми розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади всіх рівнів, народний депутат визнав, що це питання потрібно вирішити якнайшвидше, зазначивши, що воно буде предметом непростих дискусій, оскільки стосується і розподілу фінансових ресурсів.

«Отримані результати дослідження ляжуть в основу діяльності Комітету, сподіваюся і профільного міністерства та асоціацій органів місцевого самоврядування», - резюмував Віталій Безгін.

Сергій Шаршов, начальник Управління з питань розвитку місцевого самоврядування Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України додав, що на сьогодні готуються підзаконні акти для імплементації Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування». Він підтвердив, що втілення саме цього Закону повинно вирішити проблему низької мотивації службовців органів місцевого самоврядування.

Щодо недостатньої кількості робочих місць в громадах, то, за словами Сергія Шаршова, саме фінансова децентралізація, запроваджена ще в 2015 році, покликана спонукати органи місцевого самоврядування створювати додаткові робочі місця.

«Коли були перші кроки реформи – була впроваджена бюджетна децентралізація. Серед іншого, її суть – органи місцевого самоврядування мають бути вмотивовані, щоб створювати більшу кількість робочих місць, оскільки податки осідають в місцевих бюджетах. І оскільки йдуть дискусії, куди краще сплачувати ПДФО – за місцем реєстрації працівника, чи за місцем реєстрації робочого місця, то щоб органи місцевого самоврядування хотіли створювати робочі місця, ПДФО необхідно сплачувати в той бюджет громади, на території якої створене робоче місце», - сказав Сергій Шаршов.

Щодо проблеми недостатньої спроможності органів місцевого самоврядування на здійснення власних і делегованих повноважень, то, за словами Сергія Шаршова, першим кроком необхідно прийняти проєкт Закону № 4298 «Про внесення змін до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні».

«Він зорієнтований на розмежування повноважень між місцевим державними адміністраціями і органами місцевого самоврядування: в держадміністрацій вилучаються господарські функції, які, насправді, на сьогоднішній день, забезпечують органи місцевого самоврядування, і наділяються держадміністрації функціями забезпечення законності рішень органів місцевого самоврядування», - пояснив Сергій Шаршов.

Ігор Абрам’юк, виконавчий директор Всеукраїнської асоціації громад в контексті проблематики економіки громад окрему увагу звернув саме на необхідність впровадження політики сільського розвитку.

«Стосовно економіки громади – проблема, якою ми теж предметно займаємося. Хочемо звернути увагу саме на сільську економіку. В держави немає політики сільського розвитку. Вона десь ховається в політиці аграрного розвитку, а в ЄС політика сільського розвитку чітко визначена», - сказав Ігор Абрам’юк.

За словами Тараса Добрівського, виконавчого директора Всеукраїнської асоціації ОТГ, напрацювання законодавчих пропозицій Асоціації перегукуються з результатами досліджень.

«Сьогоднішня зустріч дає змогу звірити годинники напередодні активної роботи Парламенту і міністерств. Ми, як Асоціація, напрацювали ряд пропозицій і вони перегукуються з результатами дослідження. Тільки у співпраці і взаємодії можливі успішні результати», - підкреслив Тарас Добрівський.

Для інформації, в опитуванні взяли участь та висловили свою позицію щодо законодавчого порядку денного представники органів місцевого самоврядування територіальних громад всіх областей України. Всього – 312 представників органів місцевого самоврядування.

Результати опитування будуть спрямовані до профільних комітетів Верховної Ради України та у центральні органи виконавчої влади.

Звертаємо увагу, що питання, які потребують законодавчого регулювання, будуть додатково обговорені з представниками органів влади, органів місцевого самоврядування та їхніх асоціацій на Форумі «Децентралізація 2023. Законодавчий порядок денний», який відбудеться 29 серпня. Трансляцію Форуму наживо дивіться на Facebook сторінці «Децентралізація».

Цей захід проводиться Громадською організацією «ДЕСПРО» в рамках проєкту «Законодавчий порядок денний. Форум з децентралізації в Києві» та став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цього заходу не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...