В Україні на законодавчому рівні удосконалять порядок організації, діяльності та припинення органу самоорганізації населення.
21 березня Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування організував круглий стіл на тему: «Органи самоорганізації населення: стан законодавчого забезпечення та перспективи його вдосконалення». В рамках заходу учасники обговорили деталі урядового законопроекту «Про внесення змін до Закону України «Про органи самоорганізації населення» щодо удосконалення порядку організації, діяльності та припинення органу самоорганізації населення» (№6319).
У Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури вважають, що законодавчі зміни сприятимуть розвитку і поширенню практики створення органів самоорганізації населення як форми участі жителів у вирішенні окремих питань місцевого значення.
За словами начальника Управління з питань розвитку місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адміністративно-територіального устрою Мінінфраструктури Сергія Шаршова, розробники законопроекту зосередилися на усуненні проблемних питань, з якими стикаються ОСН:
- ускладнена процедура створення ОСН (необхідно неодноразово проводити збори (конференції) жителів для утворення ОСН та вирішення організаційних питань його діяльності);
- процедура легалізації ОСН, що утворюється в статусі юридичної особи, не відповідає загальним правилам реєстрації юридичних осіб та покладається на жителів;
- правова невизначеність щодо території діяльності ОСН (як на різних рівнях ОСН, так і з питань, пов’язаних зі змінами у адміністративно-територіальному устрої України);
- завдання та повноваження ОСН не відповідають сучасному стану місцевого самоврядування.
Начальник управління Мінінфраструктури зазначив, що законодавчими змінами спрощується процедура створення органів самоорганізації населення.
«Відразу на перших зборах жителів приймаються рішення про створення ОСН, визначається його персональний склад та затверджується Положення», - сказав Сергій Шаршов.
До слова, сьогодні, відповідно до чинного Закону, окремо проводяться збори (конференції) жителів про ініціювання створення ОСН і тільки після отримання дозволу ради збираються збори для обрання персонального складу ОСН, затвердження Положення про ОСН, інші питання організації діяльності органу.
Також проект Закону №6319 деталізує процедуру ініціювання створення органу самоорганізації населення, прийняття рішення про надання дозволу на створення та легалізація (державна реєстрація) ОСН.
«Районні в місті ради виключено з переліку органів місцевого самоврядування, які надають дозвіл на створення ОСН. Ми привели норми Закону у відповідність до статті 140 Конституції України, якою визначено, що сільські, селищні, міські ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна», - пояснив Сергій Шаршов.
Крім того, проектні норми визначають повноваження і територію діяльності органу самоорганізації населення з урахуванням нового адміністративно-територіального устрою. Передбачається, що ОСН можуть створюватися на таких територіальних рівнях:
- комітети села (сіл), селища, міста (крім адміністративного центру територіальної громади), району у місті (у разі створення);
- вуличні, квартальні комітети;
- комітети мікрорайонів та житлових комплексів;
- будинкові комітети (в межах багатоквартирного будинку (кількох будинків), гуртожитку (кількох гуртожитків).
Сільська, селищна, міська рада може приймати рішення про створення інших органів самоорганізації населення, що діють на відповідному територіальному рівні.
Забороняється створення комітету району у місті, якщо на відповідній території утворена районна у місті рада. Органи самоорганізації населення, утворені як комітети району у місті, підлягають перетворенню на органи самоорганізації іншого рівня протягом 90 днів з моменту створення відповідної районної у місті ради.
Органи самоорганізації населення одного територіального рівня не можуть мати спільну територію діяльності.
Законопроектом уточнено право жителів обирати та бути обраними до органу самоорганізації населення.
Обирати орган самоорганізації населення можуть жителі, які на законних підставах проживають на території, в межах якої створюється або здійснює діяльність ОСН, досягли на день проведення зборів (конференції) вісімнадцятирічного віку та не визнані судом недієздатними.
До складу органу самоорганізації населення можуть бути обрані громадяни України, які на законних підставах проживають на території, в межах якої створюється або здійснює діяльність орган самоорганізації населення, та які на момент обрання досягли вісімнадцятирічного віку та не визнані судом недієздатними.
До складу органу самоорганізації населення не можуть бути обрані особи, які мають судимість за вчинення умисного злочину у сфері службової та професійної діяльності, пов’язаної із наданням публічних послуг, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Уточнено і порядок створення, строк повноважень органу самоорганізації населення та його персональний складу. Зазначається, що ОСН створюється на необмежений строк, якщо зборами (конференцією) не прийнято рішення про його створення на певний строк.
Персональний склад органу самоорганізації населення обирається на строк, визначений Положенням про орган самоорганізації населення, але не більше ніж на строк повноважень сільської, селищної, міської ради, яка надала дозвіл на створення органу самоорганізації населення.
Строк повноважень персонального складу органу самоорганізації населення обчислюється з дня його обрання.
Також уточнено питання легалізації та реєстрації органу самоорганізації населення як юридичної особи та порядок припинення повноважень персонального складу органу самоорганізації населення та припинення органу самоорганізації населення.
Проектні норми передбачають обов’язок ОСН обов’язково інформувати жителів про обсяг фінансових ресурсів та майно, передане їм радою, благодійні пожертви, гранти, інші надходження. ОСН має не рідше одного разу на рік звітувати про свою діяльність, реалізовані проекти, використання коштів та майна на зборах (конференції).
Врегульовано питання внутрішнього контролю за фінансовою діяльністю ОСН, передбачено створення ревізійної комісії органу самоорганізації населення.
Ознайомитися з презентацією законопроекту «Про внесення змін до Закону України «Про органи самоорганізації населення» щодо удосконалення порядку організації, діяльності та припинення органу самоорганізації населення» - ТУТ (ЗАВАНТАЖИТИ pdf 1,1 МБ)
за матеріалами сайту "Децентралізація"