В умовах воєнного стану у зв’язку із призупиненням роботи Державного земельного кадастру (надалі – ДЗК) та Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно (надалі – ДРРП) органи місцевого самоврядування отримали унікальний, спрощений інструмент передачі земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме:
- полегшується механізм формування земельної ділянки;
- відомості про ділянку не вносяться до ДЗК;
- право користування не реєструється в ДРРП;
- укладається виключно електронний договір оренди землі.
Новація виписана в Законі №2145. Пізніше вона зазнала оновлення на підставі Закону №2247, який набув чинності 9 червня поточного року.
Про особливості згаданих Законів та взагалі про земельне законодавство в умовах воєнного стану ви мали можливість ознайомитись із публікації «Друга хвиля» земельного законодавства в умовах воєнного стану та як це впливає на ОМС
А сьогодні поговоримо про практичні моменти. Як місцевій раді працювати з електронним договором оренди землі?
Важливо! Договір оренди земельної ділянки, що передається за спрощеною процедурою в умовах воєнного стану, потрібно укладати лише в електронній формі (підпункт «в» підпункту 2 пункту 27 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України).
Розглянемо детальніше процес укладання такого договору з позиції орендодавця – органу місцевого самоврядування.
Етап перший. Підготовка. Текст самого договору місцева рада має взяти на себе. Для цього необхідно використати Типовий договір оренди землі в редакції постанови КМУ №563 від 10 травня 2022 року.
Шаблон адаптованого тексту договору оренди землі в умовах воєнного стану можна завантажити за цим посиланням.
Етап другий. Підписання. Е-договір потрібно підписати кваліфікованим електронним підписом. Про те, як правильно це зробити, можна дізнатися, переглянувши відео за цим посиланням.
Етап третій. Реєстрація. Відповідальним за подачу документів є орендодавець.
Усі документи подаються разом із електронною заявою до районної військової адміністрації (надалі – РВА). Закон не визначає форми такої заяви, як і строків її подання.
Пропонуємо наступну форму е-заяви про реєстрацію договору оренди землі.
Етап четвертий. Повідомлення сторін про реєстрацію. В силу закону підставою для відмови у державній реєстрації е-договору може бути лише невідповідність поданих документів.
Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації е-договору.
На нашу думку, РВА слід повідомляти сторони договору про результати реєстрації електронною поштою. Однак, законодавець не передбачив такого інструменту.
Отже, місцева рада як орендодавець має самостійно контролювати ці процеси.
Ви також можете переглянути відео, яке ретельно описує ці етапи.
Важливо! Районна військова адміністрація має п’ять робочих днів для проведення реєстрації з моменту подання е-заяви.
Етап п’ятий. Надсилання примірника Е-договору до Держгеокадастру (надалі – ДГК) . Законодавець визначив обов’язком орендодавця надіслати до ДГК електронною поштою примірник зареєстрованого договору.
Виникає питання, на яку поштову скриньку потрібно надсилати документи?
На сьогодні ДГК оприлюднив відповідний перелік електронних адрес.
Важливо! Орендар для реалізації цього етапу має лише три робочі дні з моменту реєстрації е-договору.
Висновки. Все частіше сільськогосподарські товаровиробники звертаються до місцевих рад із клопотанням передати земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва саме за спрощеною процедурою. Більше, відомі випадки, коли на одну земельну ділянку претендують два підприємства. Отже, місцеві ради повинні чітко розуміти механізм укладення е-договору оренди земельної ділянки, для того, щоб мінімізувати свої ризики як орендодавця та ефективно розпорядитись земельним ресурсом в контексті продовольчої безпеки громади і країни.
*за матеріалами сайту "Децентралізація"