Асоціація проти скасування акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів

До Виконавчої дирекції Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області, яка об'єднує 98% всіх сільських, селищних, міських та районних рад надходять звернення щодо стурбованості ініціативами та намаганнями скасування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюну та тютюнових виробів.

 

Так, Федерація роботодавців України звернулась до Уряду з пропозицією скасувати сплату суб'єктами господарювання роздрібного акцизу з тютюну, як фіскально неефективного та складного в адмініструванні податку, а народним депутатом України Кривенком В.В. зареєстровано законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування місцевих податків та зборів» (реєстраційний № 10154-1 від 20.03.2019), яким, зокрема, також пропонується скасування норми справляння роздрібного акцизу з тютюну.

 

Вказані ініціативи в порушення статті 142 Конституції України, пункту 1 статті 27 Бюджетного кодексу України, статті 67 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» не містять механізмів компенсації місцевим бюджетам втрат акцизного податку або джерел додаткових надходжень для досягнення їх збалансованості. Втрати місцевих бюджетів через скасування роздрібного акцизу з тютюну складуть понад 2,4 млрд грн та призведуть до їх розбалансування через відсутність компенсатора таких втрат.

 

Зміни, що стосуються зменшення власних доходів сільських, селищних, міських рад є неприпустимими та суперечать основним принципам реформи децентралізації та обмежують фінансові можливості місцевого самоврядування. Запровадження відрахувань від акцизного податку роздрібного товарообороту тютюнових виробів стало компенсатором втрат місцевих бюджетів від скасування низки джерел надходжень до їх доходів.

 

Даний податок зараховується в повному обсязі до загального фонду бюджетів органів місцевого самоврядування та є стабільним джерелом надходжень. Зменшення таких надходжень негативно позначиться на виконанні органами місцевого самоврядування соціально-значущих повноважень. Завдяки коштам роздрібного акцизу органи місцевого самоврядування вперше за багато років суттєво збільшили видатки на оновлення комунальної інфраструктури та змогли здійснити значні обсяги робіт по будівництву та ремонту доріг, благоустрою, громадському транспорту, ремонту будівель, заходах з енергоефективності, освітленню вулиць, ЖКГ та інші напрями. Роздрібний акциз є також і інструментом стимулювання до пожвавлення місцевого економічного розвитку та об'єднання громад.

 

Вважаємо недостатньо переконливими та обґрунтованими аргументи, наведені обома ініціаторами скасування роздрібного акцизу з тютюну.

 

Зокрема, припущення щодо неналежного адміністрування роздрібного акцизу не може бути підставою для його скасування.

 

У 2017 році уже були спроби прийняття законопроекту, розробленого Мінфіном, яким також пропонувалось скасувати акцизний податок з роздрібного продажу тютюнових виробів як окремий вид податку. Завдяки принциповій позиції всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування такі ініціативи не були реалізовані.

 

Враховуючи, що запропоновані зміни погіршують ресурсне забезпечення місцевого самоврядування та безпідставно зменшують доходи бюджетів базового рівня, Асоціація органів місцевого самоврядування Харківської області звернулася до Всеукраїнської асоціації районних і обласних рад з проханням направити відповідне звернення до Верховної Ради України з підтримкою інтересів місцевого самоврядування та не допущення скасування акцизного податку з роздрібної реалізації тютюнових виробів.

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...