Особливості конституційного забезпечення реформи територіальної організації влади та місцевого самоврядування в Україні обговорили учасники круглого столу: «Децентралізація влади в Україні: реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади».
У круглому столі взяли участь голова Харківської обласної ради, президент Асоціації органі місцевого самоврядування Харківської області Сергій Чернов, перший віце-президент–виконавчий директор Асоціації Микола Тітов, головний науковий консультант Інституту законодавства Верховної Ради України, член Комісії з питань правової реформи при Президентові України Михайло Баймуратов, науковці та представники Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області, депутати обласної ради, представники місцевих рад.
Під час обговорення конституційної реформи в частині місцевого самоврядування, Сергій Чернов зазначив, що підготовка таких важливих законодавчих актів має проходити за участі представників місцевого самоврядування. У іншому разі, навіть досконалий документ, представлений робочою групою, не буде сприйматися тими, хто найбільш зацікавлений в його реалізації.
Також Сергій Чернов визначив як одне з найбільш важливих положень, викладених у проєкті змін до Основного Закону, що держава компенсує витрати органів місцевого самоврядування, спричинені органами державної влади.
«Вперше пропонується вирішити проблему, яка існувала протягом всього періоду національного державного будівництва. Органи місцевого самоврядування, особливо на рівні громад, виконують власні повноваження, а також делеговані державою, на які не отримують належних ресурсів. Тоді орган місцевого самоврядування, не виконуючи власні повноваження, такі як освітлення вулиць або вивіз побутових відходів, спрямовує наявний ресурс – місцеві доходи та збори – на виконання делегованих повноважень, які є пріоритетом. Хотілося б, щоб це положення не зникло з остаточної редакції законопроєкту», – зазначив він.
Інститут префекта, на думку Сергія Чернова, у новій системі територіального управління необхідний, але його повноваження мають бути визначені таким чином, щоб запобігти зловживань та передбачати відповідальність.
«Повноваження префекта мають бути чітко обмежені, де він призупиняє рішення органу місцевого самоврядування, і записані в Конституції. Якщо рішення приймається з порушенням Конституції або законодавства, яке стосується територіальної цілісності держави та національної безпеки. Щоб не було зловживань зі сторони префекта, який зупинятиме будь яке рішення місцевої ради як незаконне, передбачити відповідальність префектів перед органами державної влади. Відсутність балансу саме й викликала неприйняття відповідних норм, запропонованих у проєкті змін до Основного закону», – наголосив Сергій Чернов.
{gallery}NEWS/2020/23-01-2020{/gallery}