Перший віце-президент – виконавчий директор Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області Микола Тітов взяв участь в узгоджувальній онлайн-нараді з обговорення пропозицій та зауважень до законопроєктів щодо розроблення оптимальної моделі розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади.
До онлайн підключення також приєднались представники Асоціації міст України, Асоціації районних та обласних рад, Асоціації об'єднаних територіальних громад, ГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення», ГО «Український центр незалежних політичних досліджень», експерти Офісу підтримки реформ при Мінрегіоні та експерти Програми U-LEAD з Європою.
Майже місяць тому Мінрегіон оприлюднив для громадського обговорення чотири проекти законів, які є невід'ємною частиною правової основи реформування місцевого самоврядування. А саме мова йде про:
- проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації та розмежування повноважень органів місцевого самоврядування»;
- проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації та розмежування повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади»;
- проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо приведення у відповідність положень податкового законодавства у зв'язку із реформуванням адміністративно-територіального устрою»;
- проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансового забезпечення повноважень органів місцевого самоврядування».
Сьогодні представники всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування та експертне середовище під час узгоджувальної онлайн-наради вносили свої пропозиції та зауваження задля доопрацювання цих чотирьох законопроектів.
Зокрема, Микола Тітов, висловлюючи позицію Харківщини, наголосив, що Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» дійсно потребує удосконалення: «З часу набуття чинності цього закону з 1997 року по сьогодні до нього внесено понад тисячу правок 120 законами та 7 рішеннями Конституційного суду, що суттєво ускладнює його застосування».
Перший віце-президент – виконавчий директор Асоціації також підкреслив, що Харківщина підтримує основні положення законопроєкту, викладені у новій редакції, але разом із тим пропонує врахувати свої напрацювання.
Так пропонується за текстом законопроєкту використовувати саме назву – Районна, обласна рада громад. Тому що це представницький виборний орган місцевого самоврядування, який складається з депутатів і, відповідно до закону, наділяється правом представляти спільні інтереси територіальних громад та приймати від їх імені рішення у межах визначеної законом компетенції.
Щодо визначення поняття місцевого самоврядування, то Микола Тітов зауважив, що назва має відповідати статті 3 Європейської хартії місцевого самоврядування та статті 140 Конституції України.
«Тому пропонуємо пункт 1 статті 2 законопроєкту поняття «місцеве самоврядування» викласти у такій редакції: Місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення під власну відповідальність в межах Конституції і законів України в інтересах місцевого населення», – сказав перший віце-президент – виконавчий директор Асоціації.
Серед інших запропонованих змін – включення до сфери компетенцій районної ради права передачі громадам конкретних об'єктів спільної власності територіальних громад, а також інші пропозиції та доповнення в інтересах місцевого населення територіальних громад країни.
Крім того наголошувалось, що Мінрегіон невдовзі планує провести серію публічних обговорень з питань розмежування повноважень та ресурсного забезпечення, а вже у вересні – спрямувати законопроекти на розгляд Верховної Ради.