Наприкінці січня 2025 року уряд схвалив Національний план управління відходами до 2033 року. Впродовж року після набрання ним чинності органи місцевого самоврядування мають розробити регіональні плани й описати конкретні цілі та заходи задля зменшення відходів в області впродовж наступних десяти років.
Крім того, що регіональний план управління відходами дозволяє налагодити співпрацю обласних рад із територіальними громадами, документ є основою для розробки місцевого плану управління відходами. Що для його створення варто знати громадам, розповідаємо разом з експерткою проєкту «Міста Нуль Відходів в Україні» за підтримки програми LIFE, керівницею юридичного відділу МБО «Екологія-Право-Людина» Ольгою Мелень-Забрамною.
Хто розробляє та погоджує місцевий план управління відходами
Документ складає кожна територіальна громада. Для цього може формуватися робоча група серед представників органів місцевого самоврядування, місцевих науковців, екологів та інших фахівців. Також для підготовки проєкту плану можуть залучатися й окремі суб'єкти господарювання, що мають відповідний досвід, в тому числі обрані за результатами тендеру.
Місцевий план має містити перелік завдань і заходів для управління відходами, що базуються на регіональному та національному планах, з тими ж цілями, термінами виконання, необхідними ресурсами, а також з урахуванням поточного стану сфери управління відходами і що важливо — реальної ситуації з відходами в конкретній місцевості.
Затверджується план сільськими та міськими радами для кожної територіальної громади та має бути погоджений з облдержадміністрацією.
Коли починати
Розпочинайте якнайскоріше, адже збір вихідних даних для такого плану вимагає чимало часу. Спершу на офіційному сайті орган місцевого самоврядування має опублікувати інформацію про початок роботи над планом, вказати відповідальних осіб і тут же сповістити про створення робочої групи та як доєднатися до неї. Завдання робочої групи — підготувати пропозиції до проєкту місцевого плану та погодити документ.
Всі мешканці громади можуть звернутися до ОМС з пропозиціями: надіслати листа до муніципалітету електронною поштою чи принести ідеї напряму відповідальному за місцевий план управління відходами.
Що важливо зробити ДО написання місцевого плану управління відходами
Актуалізуйте інформацію, котра стане основою вашого плану
Визначте наявну в громаді інфраструктуру управління відходами, її стан та потужності об'єктів, виявіть основні джерела утворення різних типів відходів, їхні обсяги.
- До обговорення майбутнього плану долучайте мешканців
Люди можуть висувати претензії до діючої системи управління відходами, ідеї та побажання щодо нового плану, можуть поділитися даними, яких муніципалітету раніше бракувало для розробки документа. Корисною буде й інформація про проєкти у сфері управління відходами (в тому числі громадські ініціативи), що можуть чи вже реалізуються в громаді і можуть бути закріплені в місцевому плані, а отже підтримуватися місцевою владою.
Враховуючи думки жителів громади, відкрито обговорюючи з ними проблему відходів, муніципалітет тим самим підвищує довіру до запланованих дій в управлінні відходами, а після затвердження плану матиме підтримку з боку громадськості.
Громадські слухання можна розпочинати вже з проєктом місцевого плану управління відходами та з готовим звітом про стратегічну екологічну оцінку (СЕО) цього плану. Останній, до речі, рекомендую проводити паралельно з розробкою проєкту плану. За результатами СЕО ви зможете доопрацювати план, щоб запобігти чи бодай зменшити негативні наслідки для довкілля та здоров’я мешканців від реалізації деяких заходів, наприклад, розміщення полігонів.
Проєкт плану та звіт СЕО потрібно опублікувати на сайті муніципалітета та в Єдиному реєстрі стратегічної екологічної оцінки.
- У процесі виконання плану перевіряйте, наскільки коректно і вчасно виконуються зазначені в документі заходи, чи дійсно ці дії ведуть до зменшення відходів та їх запобігання
Щороку орган місцевого самоврядування має подавати звіт про хід виконання місцевих планів в частині досягнення локальних цільових показників. Інформація має бути доступна мешканцям, тому знову-таки доцільно все розміщувати на офіційному сайті та в соцмережах органу місцевого самоврядування.
Що описувати в плані
У поміч муніципалітетам є детальний Порядок розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами. Ми ж пройдемося ключовими складовими документа.
- Вступ
На початку вказуються нормативно-правові акти та програмні документи національного й регіонального рівня, задля виконання яких і розробляється місцевий план управління відходами. Також у цьому розділі формулюється основна мета місцевого плану.
- Основна частина
Це фактично аналіз поточного стану сфери управління з відходами, де зазначається:
- загальна характеристика управління відходами в громаді та поточна ситуація з відходами різних типів;
- місця видалення відходів, місця їх розміщення та основні характеристики;
- наявні та передбачені регіональним планом управління відходами об’єкти оброблення відходів у межах цієї територіальної громади, місця їх розташування, основні характеристики як на території громади, так і поза її межами;
- перелік суб’єктів господарювання, що здійснюють операції з управління відходами, напрями їхньої діяльності, технічне оснащення;
- аналіз ефективності наявної системи управління відходами.
- Висновок
Насамкінець даються очікувані результати, тобто до чого прагне громада й що хоче створити для ефективного управління відходами.
Подібно до регіонального, місцевий план має включати заходи для управління всіма можливими різновидами відходів.
До них відносяться:
- побутові відходи;
- небезпечні (окремо зазначаються відпрацьовані нафтопродукти, відходи, що містять стійкі органічні забруднювачі, ртуть, а також відходи, що містять поліхлоровані дифеніли/поліхлоровані терфеніли);
- промислові відходи (видобувної промисловості, будівництва та знесення);
- рослинні відходи сільського господарства та лісового господарства,
- відходи харчопереробної промисловості, деревні відходи, біовідходи;
- відходи паковання;
- електричного та електронного обладнання;
- відходи батарей та акумуляторів;
- медичні відходи;
- відходи транспортних засобів, строк експлуатації яких закінчився;
- осади стічних вод комунальних очисних споруд;
- відходи, що біологічно розкладаються.
Чим тут показове максимальне різноманіття відходів? Це важливо для того, щоб побачити загальну картину: яких відходів, скільки і де саме утворюється найбільше, як спланована нинішня логістика збору і вивозу відходів. Можливо, на цьому етапі є певні проблеми і має втрутитися місцева влада чи відповідні контролюючі органи.
Важливо перевірити діючі об'єкти для управління відходами
І тут вже точно доведеться вирішити питання з полігонами: які слід закрити та рекультивувати, бо вони не відповідають санітарним вимогам, а які можуть працювати, але підлягають реконструкції, встановленню нового обладнання тощо. але це питання буде вирішуватися на рівні регіонального плану, тому в місцевому плані слід продублювати ті проєктні рішення, що закладені в регіональному плані (до якого слід усім територіальним громадам долучатися на етапі розробки).
Регіональні плани управління відходами мають базуватися на кластерних системах. Що це означає?
Інфраструктура досить дорога, тому задля раціонального використання коштів краще поділити її на кластери. Такий підхід має оптимізувати витрати на транспортування та захоронення відходів.
У Методичних рекомендаціях Міндовкілля описує критерії, за якими визначають межі кластерів. Зокрема, є критерій населення, де один кластер охоплює від 150 тисяч мешканців, а якщо менше, тоді немає сенсу в окремому кластері. Якщо муніципалітет розглядає можливість створення чи існування полігону для захоронення побутових відходів, тоді доцільно виділити кластер довкола регіонального полігону.
Основним викликом для громад залишається наявність актуальних даних про обсяги відходів
Наприклад, відходи електричного та електронного обладнання ніколи особливо не рахувалися, як і відходи будівництва, знесення, а нині в умовах війни це стосується і відходів руйнування. Це неабиякий челендж, що спочатку стоятиме перед тими, хто працює над регіональним планом, а потім перейде на місцеві плани.
Однак вже зараз муніципалітети можуть збирати попередні дані від утворювачів відходів. Звертайтеся до місцевих органів статистики, до департаменту екології та природних ресурсів обласних адміністрацій. Це дозволить зробити базові розрахунки наявних та потенційних обсягів різних типів відходів, вести облік і звітність щодо відходів у певних населених пунктах і разом з тим визначити потребу в тій чи іншій інфраструктурі для управління відходами, розрахувати орієнтовний кошторис та можливості фінансування цих об'єктів. Надалі вам буде простіше сформувати реальний місцевий план управління відходами. І, звісно, орієнтуйтесь на Національний план управління відходами та регіональний план вашої області.
Більше про управління відходами в громадах читайте в секторальній рубриці порталу «Децентралізація».
Проєкт «Міста Нуль Відходів в Україні» співфінансується Європейським Союзом. Погляди та думки, висловлені в цій публікації, належать виключно автору(ам) і не обов’язково відображають погляди Європейського Союзу або CINEA. Ані Європейський Союз, ані орган, що надав фінансування, не несуть за них відповідальності.
* за матеріалами сайту "Децентралізація"