Новації у законодавстві про народовладдя та їхній вплив на місцеве самоврядування

Новий закон посилює народовладдя на місцевому рівні: розширює форми громадської участі, закріплює обов’язковість статутів громад та підзвітність місцевої влади. ОМС уже мають адаптувати свої рішення до змін.

 

8 січня 2025 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування» № 3703-IX від 09.05.2024 р. (далі — Закон № 3703-ІХ). Норми цього закону мають зацікавити не лише представників органів місцевого самоврядування, а й усіх жителів територіальних громад.

У цій публікації зупинюся на ключових новаціях.

Внесено зміни до двох законів

Законом № 3703-IX внесено зміни до Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про статус депутатів місцевих рад». Із прийняттям цього Закону втратила чинність Постанова Верховної Ради України «Про затвердження Положення про загальні збори громадян за місцем проживання в Україні». Тому органам місцевого самоврядування слід привести свої локальні акти у відповідність до вимог нового законодавства.

Деталізовано термін «житель громади»

Відтепер жителями громади вважаються не лише ті громадяни України, які задекларували або зареєстрували місце проживання на території громади, а й ті громадяни, фактичне місце проживання/перебування яких підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Тобто переселенці також входять до числа осіб, які мають право на участь у вирішенні питань місцевого значення.

Визначено форми участі територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення

Нормами Закону № 3703-ІХ введено новий термін, якого раніше не було, — «форми участі територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення». До їхнього переліку включено як уже відомі форми: громадські слухання, загальні збори жителів, місцева ініціатива, місцевий референдум, консультативно-дорадчий орган, так і нові: участь жителів у плануванні та розподілі коштів місцевого бюджету, публічні консультації, громадське оцінювання діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування. Також закон не виключає можливості використання інших форм участі, що не суперечать законодавству.

Розширено можливості молоді щодо участі в місцевому самоврядуванні

Молоді жителі, починаючи з 14 років, отримали право ініціювати та брати участь у таких формах участі територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення, як місцева ініціатива, громадські слухання, публічні консультації, консультативно-дорадчий орган. Форми та порядок залучення молоді до вирішення питань місцевого значення мають визначати органи місцевого самоврядування.

Закріплено обов’язковість затвердження Статуту територіальної громади

До 1 січня 2027 року сільські, селищні та міські ради зобов’язані затвердити статути територіальних громад або ж привести вже наявні статути у відповідність до вимог Закону № 3703-ІХ. Однак розгляду цього питання на сесії місцевої ради відтепер обов’язково має передувати проведення громадських слухань. Також визначено перелік питань, які повинні регламентуватися саме у статуті територіальної громади. Крім того, цим Законом скасовано норму, яка раніше передбачала державну реєстрацію статуту громади.

Посилено вимоги щодо підзвітності виборних осіб

У законодавстві чітко визначено форму звітування сільського, селищного, міського голови та депутатів місцевих рад про свою роботу — відкрита зустріч, під час якої жителі можуть поставити запитання, висловити зауваження та внести пропозиції. Також зафіксовано вимогу про оприлюднення на офіційному вебсайті ради та розміщення у приміщенні ради письмових звітів голів і депутатів за 7 календарних днів до проведення таких зустрічей. Сам порядок звітування перед територіальною громадою сільського, селищного, міського голови, депутатів ради та старост має визначатися статутом територіальної громади.

Як бачимо, Закон № 3703-IX охоплює значний спектр питань. Проте належне застосування норм закону про народовладдя неможливе без затвердження статуту територіальної громади або ж приведення його у відповідність до вимог цього закону. Тож органам місцевого самоврядування слід уже розпочати цю роботу.

* за матеріалами сайту "Децентралізація" Автор: Михайло Шелеп, радник із питань децентралізації та місцевого самоврядування
Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Рівненській області

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...