Про особливості звільнення працівника з ініціативи роботодавця розповіли експерти U-LEAD з Європою

Програма «U-LEAD з Європою» провела захід для представників громад, присвячений правовим аспектам звільнення працівників за ініціативою роботодавця в умовах воєнного стану. Захід зібрав представників ОМС, які отримали детальні роз’яснення щодо законодавчих норм та процедур звільнення.


В умовах воєнного стану українські громади стикаються з безпрецедентними викликами у сфері управління персоналом та трудових відносин. Ситуації, які ще кілька років тому здавались теоретичними, сьогодні стають болючою реальністю: відсутність зв'язку з працівниками, які залишились на окупованих територіях, неможливість забезпечувати роботою внаслідок руйнувань. Всі зазначені питання вимагають правових знань і правильного підходу. Захід, організований U-LEAD, став відповіддю на ці виклики, забезпечуючи громадам правову підтримку у складних питаннях трудових відносин.

Один зі спікерів заходу, радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування U-LEAD у Полтавській області Сергій Рибалко наголосив на важливості дотримання законодавства та запобігання трудовим конфліктам:

«Звільнення працівника з ініціативи роботодавця можливе виключно на підставах та у порядку, передбачених чинним законодавством. Щоб уникнути трудових спорів, важливо дотримуватися усіх процедур і правил, передбачених Кодексом законів про працю України».

Роз'яснення ключових правових аспектів

Під час заходу спікери докладно розглянули підстави для звільнення працівників за ініціативою роботодавця. Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 41 Кодексу законів про працю України (КЗпП), роботодавець має право звільнити працівника, якщо внаслідок бойових дій знищено або втрачено засоби виробництва та інші необхідні умови для виконання роботи. Утім, наголосили, що звільнення можливе лише за відсутності можливості переведення працівника на іншу посаду за його згодою.

Ще один спікер, радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування U-LEAD у Тернопільській області Михайло Лисиканич звернув увагу на особливості звільнення в умовах війни:

«Необхідно враховувати, що окремі категорії працівників можуть бути звільнені лише у випадку повної ліквідації підприємства. Кожен випадок слід обґрунтувати та здійснити за процедурою, що передбачена законом».

Покрокова процедура звільнення

Перше, що необхідно зробити — повідомити працівників про заплановане звільнення та запропонувати йому іншу роботу, якщо це можливо.

Другий крок — проінформувати службу зайнятості у разі масового вивільнення.

Третій — переведення на іншу роботу працівника, який надав згоду.

Четвертий — звільнення працівника, якого неможливо перевести.

І останній, п’ятий крок — забезпечення повного розрахунку та видача необхідних документів.

Також було зазначено, що протягом року після звільнення працівник має право на пріоритетне працевлаштування, якщо роботодавець відкриває аналогічну вакансію. Важливим є також обов’язок виплатити вихідну допомогу у розмірі не менше середнього місячного заробітку.

Окремі випадки: мобілізовані працівники та припинення трудового договору через смерть. Складні питання стосуються звільнення мобілізованих працівників, для яких законодавством передбачені спеціальні гарантії. У випадках, коли працівник зник або загинув, трудовий договір може бути припинений на підставі свідоцтва про смерть, виданого державним органом реєстрації актів цивільного стану. Про це розповів Сергій Рибалко.

«Захід U-LEAD став платформою для обговорення складних юридичних питань, з якими стикаються громади в умовах війни. Чіткі роз'яснення, практичні кейси та рекомендації дозволять громадам приймати правильні рішення та діяти відповідно до законодавства. Це не тільки захищає інтереси працівників, але й забезпечує правову стабільність у громадах».

Також за його словами, Програма U-LEAD продовжить надавати підтримку громадам, допомагаючи долати виклики, з якими вони стикаються в умовах воєнного стану.

* за матеріалами сайту "Децентралізація"

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...