Бюджетні орієнтири для складання проектів місцевих бюджетів на 2023 рік

Триває активна підготовка до наступного бюджетного року і нещодавно Міністерство фінансів України на виконання положень статті 75 Бюджетного кодексу України у листі до департаментів фінансів обласних та Київської міської державних адміністрацій довело до місцевих органів влади інформацію про особливості складання розрахунків до проектів місцевих бюджетів на 2023 рік.

У листі Мінфіна зазначається, що через повномасштабне вторгнення російської федерації в Україну у 2022 році призупинено дію статті 75-1 Бюджетного кодексу України та пов’язані з нею норми щодо прогнозів місцевих бюджетів (Закон України №2134-IX). Тобто прогноз місцевого бюджету як документ середньострокового бюджетного планування у 2022 році не складається.

Мінфін звертає увагу, що під час планування дохідної частини місцевого бюджету на 2023 рік у частині податкових і неподаткових надходжень та інших доходів доцільно керуватися: 

1) основними прогнозними макропоказниками економічного і соціального розвитку України, які було надіслано листом Мінекономіки від 08.07.2022 №3011-02/46349-03;
2) нормами Бюджетного та Податкового кодексів України, рішеннями органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, ураховуючи при цьому чинні ставки оподаткування та нормативи зарахування загальнодержавних податків до відповідних місцевих бюджетів й індексацію ставок окремих із них.

У пояснювальній записці до оцінки доходів місцевих бюджетів на 2023 рік Мінфін повідомляє, що загалом показник доходів місцевих бюджетів на 2023 рік обраховано в сумі 360,2 млрд гривень, з них: 336,8 млрд гривень – загальний фонд; 23,4 млрд гривень – спеціальний фонд. Прогнозні показники доходів місцевих бюджетів на 2023 рік порівняно з планом на 2022 рік зменшено на 77,3 млрд гривень, або на 17,7%, зокрема: за загальним фондом – зменшується на 75,3 млрд гривень, або на 18,3%; за спеціальним фондом – зменшується на 2,0 млрд гривень, або на 7,8%.

Основним джерелом надходжень загального фонду є податок на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО), що становить 55,7% від показника доходів загального фонду 2023 року. Прогнозний показник ПДФО на 2023 рік до місцевих бюджетів становлять 187,7 млрд гривень. Як зазначається у додатку до листа Мінфіна факторами впливу на спад надходжень ПДФО у 2023 році, який становить 24,8% до очікуваного показника 2022 року, є ділова активність суб’єктів господарювання, виходячи з можливостей в періоди дії воєнного стану та ліквідації наслідків збройної агресії проти України, та наміри скасувати з 2023 року оподаткування ПДФО грошового забезпечення та інших виплат військовослужбовцям.

 

Прогнозується, що у 2023 році до місцевих бюджетів, зокрема, надійде:

  • 54,9 млрд гривень єдиного податку (+5,6 млрд гривень або 11,4% порівняно із очікуваним показником на 2022 рік);
  • 21,6 млрд гривень акцизів (з них 11,1 млрд гривень акцизів з роздрібного продажу алкоголю та тютюну; 10,2 млрд гривень акцизу на ввезене пальне та 300 тис. гривень акцизу на вироблене пальне). Розрахунки здійснено з врахуванням оподаткування пального за повною ставкою;
  • 37,8 млрд гривень плати за землю (+2,3 млрд гривень або +6,4% порівняно із очікуваним показником на 2022 рік);
  • 20 млрд гривень власних надходжень бюджетних установ;
  • 8,3 млрд гривень рентної плати за користування надрами;
  • 7,9 млрд гривень податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
  • 1,3 млрд гривень коштів від продажу землі;
  • 971,8 млн гривень екологічного податку;
  • 551,7 млн гривень рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів;
  • 410,9 млн гривень рентної плати за спеціальне використання води;
  • 110,6 млн гривень транспортного податку.

Зауважується, що прогнозні показники дохідної частини місцевих бюджетів на 2023 рік є не остаточними та можуть змінитися.

Щодо міжбюджетних трансфертів зазначається, що їх обсяг на 2023 рік і розподіл між місцевими бюджетами буде надіслано додатково після отримання бюджетних запитів від головних розпорядників коштів державного бюджету разом з аналітичними даними та розрахунками з обґрунтуваннями особливостей міжбюджетних відносин на 2023 рік на адресу департаментів фінансів обласних та Київської міської державних адміністрацій.
Розрахунок горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів на 2023 рік попередньо буде здійснено на основі очікуваних надходжень у 2022 році податку на доходи фізичних осіб, без урахування ПДФО з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями й особами рядового і начальницького складу.

Крім того, під час складання проектів місцевих бюджетів слід, зокрема, керуватися:
– наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 №11 «Про бюджетну класифікацію» (зі змінами); 
– наказом Міністерства фінансів України від 17.07.2015 №648 «Про затвердження типових форм бюджетних запитів для формування місцевих бюджетів», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.08.2015 за № 957/27402 (зі змінами); 
– наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2017 №793 «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету» (зі змінами); 
– наказом Міністерства фінансів України від 03.08.2018 №668 «Про затвердження Типової форми рішення про місцевий бюджет»; 
Також наголошується на дотриманні виконання наказу Міністерства фінансів України від 30.08.2021 №488 «Про затвердження Порядку обміну інформацією між Міністерством фінансів України та учасниками бюджетного процесу на місцевому рівні». 

Більше у листі Мінфіна та додатку до листа. 

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 61 місцева рада, в тому числі - 53 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 95% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...