27 липня 2022 року набрав чинності Закон України №2390 «Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень»
(законопроект №7426, розроблений Міністерством розвитку громад та територій).
Як пояснюють в Мінрегіоні, оскільки на рахунках спеціального фонду місцевих бюджетів є чималі кошти, які надходять від певних податків та відшкодувань, то в умовах воєнного стану варто дати громадам можливість витрачати їх на нагальні потреби. Саме це передбачає Закон №2390.
Раніше заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода зазначав:
«Кошти спеціального фонду мають цільове спрямування. Однак сьогодні вся Україна живе в умовах воєнного стану, громади мають різні потреби – одні оговтуються від наслідків окупації, другі – в зоні бойових дій, треті – забезпечують тил. Тому правильно дати їм змогу передавати кошти зі спеціального до загального фонду і фінансувати нагальні потреби. Використовувати ці кошти громади зможуть у відповідності до чинних законодавчих норм».
Експерт Офісу підтримки реформи децентралізації при Міністерстві розвитку громад та територій України Ігор Онищук (Шведсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні», SKL International) уточнив, що органи місцевого самоврядування отримали право:
- передавати кошти із спеціального фонду місцевого бюджету до загального фонду місцевого бюджету;
- здійснювати нові місцеві запозичення та надавати місцеві гарантії, навіть якщо у процесі здійснення платежів з погашення та обслуговування місцевого боргу порушено графік платежів, нараховано штрафні санкцій, виникла прострочена заборгованість;
- здійснювати, видатки, не віднесені до відповідних місцевих бюджетів і видатки на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів та інші повноваження.
Крім цього, обласним та міським радам надано право здійснювати нові місцеві запозичення та надавати місцеві гарантії, навіть якщо у процесі здійснення платежів з погашення та обслуговування місцевого боргу порушено графік платежів, нараховано штрафні санкцій, виникла прострочена заборгованість.
Проект Закону підготовлений Мінрегіоном спільно з експертами шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні», SKL International (SALAR) (Офіс підтримки реформи децентралізації при Мінрегіоні) відповідно до запитів громад.