Як ВПО можуть реєструватись та отримувати допомогу від держави без наявності паспорта - важлива новела законодавства

З 15 липня внутрішньо переміщені особи можуть ставати на облік, реєструватись та отримувати допомогу від держави навіть без наявності паспорта – на підставі довідки від Державної міграційної служби (ДМС) чи через застосунок Дія.

Запрацювала відповідна урядова постанова, яку ініціювало Мінреінтеграції спільно з Мінсоцполітики та ДМС.

До вашої уваги додаткова помічна інформація щодо цієї новели законодавства, підготовлена Ініціативою «Право в умовах війни» за участі експертів шведсько-українського проекту PROSTO «Підтримка доступності послуг в Україні».

З початком повномасштабної війни у лютому 2022 року однією з суттєвих проблем постало питання ідентифікації громадян, які втратили документи.  

На масштаб і динаміку проблеми вплинуло і те, що на кілька тижнів від початку збройної агресії рф було зупинено роботу територіальних органів та підрозділів Державної міграційної служби України (ДМС) та було обмежено доступ центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) до Єдиного державного демографічного реєстру (ЄДДР).

Поступово і територіальні органи та підрозділи ДМС і ЦНАП почали відновлювати свою роботу. Проте тут додався інший виклик – затримки з оформленням паспортних документів через брак комплектуючих для бланкової продукції.

Держава вживала багатьох зусиль для полегшення ідентифікації громадян, включаючи запровадження єДокумента, відновлення цифрових документів у мобільному додатку Порталу Дія.

Проте проблема суттєво вплинула на реалізацію прав внутрішньо переміщених осіб (ВПО), які втратили свої документи і не могли в інший спосіб підтвердити особу. Зокрема, виникали перепони у взятті на облік таких осіб як ВПО та у призначенні їм відповідної допомоги.

Відтак позитивної оцінки заслуговують зміни у Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509, внесені постановою Кабінету Міністрів України від 1 липня 2022 р. № 755.

Серед іншого цими змінами передбачено, що «у разі відсутності документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, під час подання заяви про взяття на облік у період дії воєнного стану заявник пред’являє відображення в електронній формі інформації, що міститься у документах, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України або її спеціальний статус, сформованих засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) або єДокумент, або довідку про подання документів для оформлення паспорта громадянина України, видану центром надання адміністративних послуг, державним підприємством, що належить до сфери управління ДМС, і його відокремленим підрозділом, територіальним органом або територіальним підрозділом ДМС, за формою згідно з додатком 3, для осіб, яких ідентифіковано за відомостями Єдиного державного демографічного реєстру або відомчої інформаційної системи ДМС».

Отже, цим актом Уряду і його додатком, по-суті, передбачено нову адміністративну послугу та новий документ - Довідку про подання документів для оформлення паспорта громадянина України.

У цій Довідці передбачено наявність фотокартки/фотозображення заявника, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), дата народження, унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності), інформацію про місце народження та про задеклароване (зареєстроване) місце проживання (перебування) особи.

Звертаємо увагу, що ця Довідка стосується чітко визначної сфери правовідносин – взяття на облік ВПО у період дії воєнного стану, а також надання допомоги на проживання ВПО (відповідні зміни внесені і до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332). Для можливого використання цієї Довідки у інших правовідносинах, необхідне внесення змін до законодавства, яке може регламентувати її використання у додаткових сферах.

Наголошуємо, що цю Довідку не віднесено до документів, що посвідчують особу (перелік див. у статті 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»). 

Водночас центрам надання адміністративних послуг, які мають необхідні технічні передумови (зокрема, мають доступ до ЄДДР, тобто надають паспортні послуги в повному обсязі), важливо своєчасно взяти до уваги ці зміни у законодавстві та вжити заходів для надання відповідної адміністративної послуги.

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...