Як органи місцевого самоврядування можуть забеспечувати військових транспортними засобами та паливом - роз'яснення експерта

Під час воєнного стану технічні засоби можуть передаватися для потреб підрозділів ЗСУ чи ТРО. Але важливо пам’ятати, що навіть зараз всі дії органів місцевого самоврядування мають відповідати чинному законодавству на 100%.

Автор: Сергій Яцковський, експерт з місцевого самоврядування Проєкту DECIDE


В умовах правового режиму воєнного стану з метою сприяння обороні України органи місцевого самоврядування надають активну підтримку, як в придбанні паливно-мастильних матеріалів (далі – ПММ), так і в забезпеченні автомобільними транспортними засобами (далі – транспортний засіб – ТЗ) підрозділів Збройних Сил України (далі – підрозділи ЗСУ), центрів комплектування та соціальної підтримки та військових частин Сил територіальної оборони ЗСУ (далі – ТРО) (це не стосується питань матеріально-технічного забезпечення добровольчих формувань територіальних громад). Але, навіть в умовах воєнного часу, всі дії органів місцевого самоврядування мають відповідати чинному законодавству на 100%. Тож далі про транспорт та засоби, які необхідні для нашої перемоги.

Автомобільний транспортний засіб – колісний транспортний засіб (автобус, вантажний та легковий автомобіль, причіп, напівпричіп), який використовується для перевезення пасажирів, вантажів або виконання спеціальних робочих функцій.

Військове командування – Головнокомандувач ЗСУ, Командувач об’єднаних сил ЗСУ, командувачі видів та окремих родів військ (сил) ЗСУ, командувачі (начальники) органів військового управління, командири з’єднань, військових частин ЗСУ та інших утворених відповідно до законів України військових формувань.

В особливий період органам місцевого самоврядування встановлюється військово-транспортний обов’язок, який виконується шляхом передачі транспортних засобів і техніки для задоволення потреб військових формувань відповідно до визначених завдань.

Особливий період – період, який настає з моменту введення воєнного стану в Україні.

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління й утворюються, ліквідуються, реорганізовуються Міноборони.

Під час мобілізації територіальні центри комплектування та соціальної підтримки здійснюють залучення транспортних засобів і техніки за відповідними лімітами та відсотковими нормами вилучення.

Під час воєнного стану ТЗ можуть передаватися для потреб підрозділів ЗСУ чи ТРО трьома способами:

  •  безоплатна передача комунального майна у державну власність;
  •  примусове відчуження комунального майна;
  •  тимчасове залучення транспортних засобів.

 

ВАЖЛИВО! Вилучення стосується лише майна державної власності!

 

Безоплатна передача майна

Це, наприклад, ситуації коли місцева рада добровільно вирішила передати безоплатно для потреб військових комунальний транспортний засіб.

Якщо до ОМС офіційно звернулося військове командування з ініціативою про безоплатну передачу майна, то місцева рада ухвалює відповідне рішення, згідно із п. 2, 3 ст. 6 ЗУ «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану».

Якщо неможливе прийняття місцевою радою рішення про передачу комунального майна, таке рішення приймається сільським, селищним, міським головою (секретарем, заступником голови) з наступним його затвердженням відповідною радою.

Передача комунального майна у державну власність оформляється актом приймання-передачі відповідно до законодавства.

Після оголошення демобілізації транспортні засоби повертаються відповідно до п.3 Положення про військово-транспортний обов’язок.

В інших випадках місцева рада має право прийняти рішення про відчуження комунального майна у власність держави згідно з п.30 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування» та ст. 5 ЗУ «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» та Порядком подання та розгляду пропозицій щодо передачі об’єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань передачі об’єктів у державну власність. Таке рішення приймається виключно на пленарних засіданнях відповідної ради, та необхідна згода органу, уповноваженого управляти державним майном (зазвичай – це регіональне відділення Фонду державного майна України).

Передача об’єктів з комунальної у державну власність здійснюється комісією з питань передачі об’єктів, та оформляється актом приймання-передачі.

 

Примусове відчуження

У разі неможливості прийняття чи незатвердження рішення про безоплатну передачу майна відповідною місцевою радою комунальне майно примусово відчужується для потреб оборони за рішенням військового командування відповідно до ЗУ «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану».

Примусове відчуження майна – позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що переходить у власність держави за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості.

Примусове відчуження:

  • здійснюється в умовах правового режиму воєнного стану за рішенням військового командування;
  • рішення погоджується з виконавчим органом відповідної місцевої ради (крім місцевості, де ведуться бойові дії);
  • відшкодовується вартість відчуженого майна.

Про примусове відчуження майна складається акт єдиного зразка.

Отримання відшкодування вартості майна (компенсації) за примусово відчужене майно відбувається відповідно до ст.10, 11 ЗУ «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» та Порядку розгляду заяв та здійснення виплат.

Оформлення документів для примусового відчуження майна, оплата витрат з оцінки майна, яке відчужується, здійснюються за рахунок коштів державного бюджету.

 

Тимчасове залучення транспортних засобів

Для перевезення особового складу чи виконання першочергових завдань центрами комплектування та соціальної підтримки можуть тимчасово залучатися ТЗ відповідно до п. 3, 24, 27 Положення про військово-транспортний обов’язок.

Тимчасове залучення:

  •  здійснюється за рішенням ОМС під час мобілізації;
  •  не передається право власності;
  •  на безоплатній основі.

Залучення під час мобілізації ТЗ оформляється відповідним актом приймання-передачі.

Є кілька варіантів тимчасового залучення ТЗ: перший – це використання самих ТЗ без забезпечення ПММ, другий – це використання ТЗ із забезпеченням ПММ за рахунок місцевого бюджету.

У разі використання шкільних автобусів необхідно:

  •  внести відповідні зміни до Порядку використання шкільних автобусів (якщо такий порядок було затверджено);
  •  надати (рішенням виконавчого комітету) відповідний дозвіл на використання автомобільних транспортних засобів для потреб не пов’язаних із забезпеченням освітнього процесу.

 

Варіанти рішень виконавчого комітету

1. Дозволити використання автомобільних транспортних засобів, що знаходяться на балансі закладів освіти (відділу освіти) (інших структурних підрозділів) ________________ громади, для потреб, що виникають у зв’язку із забезпеченням виконання ст. 8 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану», для потреб оборони про введення військового стану та для переміщення цивільного населення, військовозобов’язаних, як в межах так і за межами, територіальної громади в умовах воєнного стану.

2. Встановити, що видатки на утримання комунального майна на цілі, передбачені п. 1 та п. 2 можуть здійснюватися за рахунок коштів місцевого бюджету.

На кожний такий випадок має бути лист звернення керівника центру комплектування та соціальної підтримки та належним чином завірений шляховий лист.

Для забезпечення підрозділів ЗСУ та військових частин ТРО паливно-мастильними матеріалами доцільно використати можливість безоплатної передачі комунального майна у державну власність (див. вище).

Для спрямування коштів виконавчому комітету необхідно затвердити місцеву програму підвищення обороноздатності та підтримки військових формувань, у якій передбачити заходи, що будуть реалізовані за рахунок коштів місцевого бюджету, або додати заходи у існуючу програму відповідного спрямування.

Виконавцем бюджетної програми та заходів відповідної місцевої програми у цьому випадку, відповідно до ст. 20 Бюджетного кодексу України, буде відповідний виконавчий орган сільської/селищної/міської ради, до повноважень якого віднесено організацію мобілізаційної роботи, цивільного захисту та територіальної оборони.

Для відображення видатків на реалізацію програм і заходів з організації та діяльності територіальної оборони передбачено код 8240 «Заходи та роботи з територіальної оборони».

 

decentralization

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...