Як успішно завершити децентралізацію: пропозиції центральній владі від районних та обласних рад

Наприкінці вересня в Затоці, що на Одещині, представники органів місцевого самоврядування – керівники районних та обласних рад, а також їхніх виконавчих апаратів – дискутували про майбутнє децентралізації, обговорювали необхідні кроки для успішного закінчення реформи. Подія відбувалася в рамках щорічної всеукраїнської наради-семінару УАРОР.

 

Після обговорення вони сформовали резолюцію, в якій містяться основні рекомендації районних та обласних рад Верховній Раді, Президенту і Кабінету Міністрів України, що стосуються продовження і завершення децентралізації.

 

Децентралізована Конституція

Очевидно, що незворотність реформи органів місцевого самоврядування та територіальної організації влади гарантуватиметься її закріпленням в Основному Законі. Такі норми стануть фундаментом для нарощування необхідно нормативно-правової бази. І, як показує законотворча практика, цей є логічним, а найголовніше – зрозумілим усім сторонам процесу.

 

Тож представники органів місцевого самоврядування обласного та районного рівня у Резолюції= продовжують наполягають на внесенні змін до Конституції України в частині децентралізації. На їхню думку, ці зміни допоможуть закріпити формат адмінтерустрою громада-район-регіон, розмежувати повноваження у системі органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів різних рівнів та органів державної влади і місцевого самоврядування за принципом субсидіарності.

 

Також від конституційних змін представники районів та областей чекають переформатування місцевих державних адміністрацій в інститути префекта, а також утворення виконавчих органів при обласних та районних радах. Тільки так на регіональному і субрегіональному рівні може з'явитися справжнє самоврядування, в яке держава не втручається, а лише встановлює загальні правила, координує та наглядає за законністю.

 

Крім того, в резолюції йдеться, що зміни до Конституції мають закріпити належну матеріально-ресурсну базу функціонування органів місцевого самоврядування.

 

Рішення, які треба прийняти до місцевих виборів

Одностайною є думка керівників районних та обласних рад з приводу того, що у 2020 році чергові місцеві вибори мають відбутися на новій правовій та територіальній основі громад та районів. Це, у першу чергу, дасть неабиякий поштовх реформі, та наблизить її до фінішу.

 

Для цього, крім змін до Конституції України в частині децентралізації владних повноважень, необхідно прийняти ряд важливих рішень:

 

ухвалити Закон України «Про адміністративно-територіальний устрій»;

ухвалити Закон України «Про засади адміністративно-територіального устрою»;

внести зміни до виборчого законодавства, зокрема щодо забезпечення рівного і належного представництва громадян в радах;

розробити та ухвалити у новій редакції Закон «Про місцеве самоврядування в Україні»;

внести зміни до Бюджетного та Податкового кодексів України, з урахуванням розмежування повноважень, що є необхідним для завершення бюджетної та податкової децентралізації, аби створити належну фінансову основу для здійснення повноважень органами місцевого самоврядування;

запровадити державний нагляд за законністю рішень органів місцевого самоврядування для забезпечення збалансованої системи децентралізованого управління в державі.

 

Добровільність вичерпала себе

Представники органів місцевого самоврядування обласного та районного рівня рекомендують завершити процес добровільного об'єднання громад. При цьому, як йдеться у Резолюції, важливо не забути про доступність надання послуг для людей та спроможність громад надавати більшість послуг населенню.

 

Чим займатимуться райони

У резолюції йдеться, що після укрупнення районів районі ради повинні мати чіткі повноваження, зокрема:

 

управління та утримання спільних об'єктів культури, фізкультури, туризму, архітектурних пам'яток районного значення, а також управління іншим спільним комунальним майном та підприємствами комунальної власності територіальних громад району, утримання шкіл-інтернатів загального профілю, спеціалізованих шкіл;

надання чітко визначених спеціалізованих медичних послуг, затвердження тарифів у сфері охорони здоров'я, відповідно до методики розрахунків таких тарифів;

управління трудовими архівами та будинками соціальної допомоги;

будівництво доріг та утримання транспортної інфраструктури районного значення;

створення підрозділів для подолання наслідків стихійних лих та надзвичайних ситуацій;

захист навколишнього середовища, сприяння розвитку рекреаційного потенціалу території району;

сприяння соціально-економічного розвитку району, у тому числі, шляхом залучення інвестицій, грантів, міжнародної технічної допомоги.

Також керівників районних та обласних рад вважають за доцільне закріпити на рівні району повноваження щодо управління вторинною медициною та дорожнім господарством.

 

Спільне фінансування для спільних об'єктів

Представники органів місцевого самоврядування обласного та районного рівня пропонують закріпити на законодавчому рівні обов'язок громад співфінансувати об'єкти спільної власності територіальних громад, у тому числі заклади вторинної медичної допомоги, а також співфінансувати відповідні програми.

 

Отже, обрана влада у районах та областях цілком підтримує вектор країни на децентралізацію, бачить нові можливості в результаті успішного завершення реформи. Але при цьому представники районних та обласних рад пропонують центральній владі приймати зважені рішення, дослухатися до думки тих, хто впроваджуватиме ці рішення на місцях.

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...