Місцеві бюджети України зазнають втрат майже у 10 млрд грн

PDFДрукe-mail

Цей обсяг втрат місцевих бюджетів буде пов'язаний з недофінансуванням державних програм, про що під час Загальних зборів Асоціації повідомила Людмила Немикіна, віце-президент Асоціації, голова постійної комісії Харківської обласної ради з питань бюджету, торкаючись практичних питань застосування бюджетного та податкового законодавства у роботі місцевих рад в умовах карантину.

Зокрема, вона зазначила, що 13 квітня Парламент на позачерговому пленарному засіданні прийняв Закон про внесення змін Держбюджету на 2020 рік, який був розроблений у зв'язку із необхідністю вивільнення фінансового ресурсу на формування Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 та її наслідками.

«Необхідність формування фонду в обсязі 64,7 млрд грн спричинила скорочення ряду бюджетних програм, в тому числі і тих, що стосуються органів місцевого самоврядування. Але спільними зусиллями, разом із іншими асоціаціями органів місцевого самоврядування України нам вдалося зберегти у Держбюджеті понад 50 млрд грн, – повідомила Людмила Немикіна. – Збережено й кошти ДФРР, незважаючи на те, що сума зменшилася з 7,5 млрд грн до 4,9 млрд грн, субвенції у розмірі 22,2 млрд грн на будівництво та утримання автошляхів, комунальних вулиць і доріг. Нам вдалося відстояти 6 млрд грн надходження в місцеві бюджети роздрібного акцизу на пальне, а також ряд важливих субвенцій».

Разом із тим, наголосила голова постійної комісії з питань бюджету, внаслідок часткового та повного скорочення окремих бюджетних програм місцеві бюджети зазнають втрат майже у 10 млрд грн, як-от:

  • скорочення коштів ДФРР на 2,6 млрд грн;
  • субвенції на підтримку розвитку ОТГ – 2,1 млрд грн;
  • субвенції на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міськіх голів – 1,15 млрд грн;
  • субвенції на покращення соцзахисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти – 1,55 млрд грн;
  • субвенції на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» – 1 млрд грн;
  • субвенції на реалізацію програми «Фонду енергоефективності» – 1,6 млрд грн.

Також Людмила Немикіна звернула увагу представників органів місцевого самоврядування, що до 1 січня 2021 року призупинено дію окремих статей Бюджетного кодексу.

1. Надано право збільшувати видатки без внесення змін до рішень про місцевий бюджет (ч.10 та 11 ст.23 БКУ зупинена):

на оплату праці працівників бюджетних установ коштом зменшення інших видатків;
на видатки за бюджетними програмами, пов'язаними з функціонуванням ОМС, коштом зменшення видатків за іншими бюджетними програмами.
2. Призупинена дія норм щодо середньострокового бюджетного планування (ч.1 ст.75 та ст.751 БКУ):

середньострокове бюджетне планування на рівні місцевих бюджетів у 2020 році здійснюватися не буде;
проєкт бюджету на 2021 рік складатиметься за старими правилами.
3. У 2020 році не надаватиметься додаткова дотація з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію втрат доходів внаслідок наданих державою податкових пільг по платі за землю та податку на нерухоме майно за березень 2020 року.

4. Резервний фонд бюджету може формуватися в обсязі понад 1% видатків загального фонду бюджету

5. Призупинена норма щодо захищених статей видатків загального фонду (ч.1 ст.55 БКУ):

  • видатки на оплату праці працівників бюджетних установ;
  • нарахування на заробітну плату;
  • видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, соціальне забезпечення;
  • поточні трансферти місцевим бюджетам;
  • видатки на програму державних гарантій медичного обслуговування населення;
  • та інші видатки, визначені ст.55 БКУ.

«Але звертаю увагу, що дію п. 4 ст. 77 БКУ не призупинено. Тобто, місцеві раді у своїх бюджетах зобов'язані у першочерговому порядку врахувати потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ та на проведення розрахунків по всіх видах енергоносіїв, які споживаються бюджетними установами», – підкреслила вона.