Територіальні виборчі округи – недоцільна основа для нового районного поділу

PDFДрукe-mail

Про це сказав під час тематичного круглого столу, що відбувся у столиці, президент Української асоціації районних та обласних рад, голова Харківської обласної ради Сергій Чернов. Наголошуючи, що оновлені райони повинні мати інфраструктурні, організаційні, кадрові та матеріально-фінансові ресурси для виконання повноважень.

«Тому брати за основу нового районного поділу такі системи як територіальні виборчі округи або, наприклад, місцеві прокуратури недоцільно. Вони не враховують базових критеріїв для формування адміністративно-територіальних одиниць просторової та транспортної доступності до адміністративного центру, зручності надання послуг, соціально-економічні особливості», - зазначив Сергій Чернов.

За його словами, Європейський Союз за стандартом субрегіонального поділу країн системи NUTS-3 пропонує населення району на рівні 150 тис осіб.

Втім для Українських реалій така чисельність населення для району не може бути оптимальною, вона занадто велика. Потрібно звернути увагу на цілу низку чинників, як урбанізація, загальні демографічні тенденції, відстань між населеними пунктами, шляхи та інше.

«Слід враховувати, - конкретизує президент УАРОР, - що NUTS–одиниці, будучи одиницями статистичного характеру, можуть не співпадати з адміністративно-територіальними одиницями країни. Відмінність показників чисельності жителів таких адміністративно-територіальних одиниць може бути значною. Наприклад, в Польщі на території повіту в середньому знаходиться 8 гмін та проживає приблизно 83 тис. осіб».

У Концепції реформування місцевого самоврядування територіальної організації влади передбачено, що моделювання адміністративно-територіальних одиниць має здійснюватися у регіонах. У якості концептуальних засад моделювання районів мають використовуватися наступні критерії: обґрунтованість територіальної основи, її сучасність; здатність забезпечити доступність та належну якість публічних послуг; наявність належних матеріальних, фінансових та організаційних умов; забезпечення професійності надання публічних послуг; оптимізація податкової бази; уніфікованість стандартів надання публічних послуг та співмірність нормативів бюджетної забезпеченості жителів районів.

Саме тому, підкреслює Сергій Чернов, Українська асоціація районних та обласних рад у партнерстві між Міністерством регіонального розвиту, будівництва та місцевого самоврядування, спільно з Програмою Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні» ініціювала пілотний проект моделювання адміністративно-територіального устрою на новій територіальній основі для 4 областей, результатом якого буде розробка відповідних Законопроектів.